Gå till innehåll

Funderar på RAID 0!


Recommended Posts

Tjenare! har läst lite angåede Raid 0! och läst att man vinner läsprestanda! har just nu en WD 250gb som C enhet! fundera på att köpa in en exakt lika dan disk, och fixa raid 0 mellan dom, sen installeraom Vista på den disken då dom är sammanslagna! försökte fixa raid 0 innan jag läst angåede de! då hade jag 250gb och en 80gb, vilket inte gick så bra! men de jag undrar är:

*Ungefär hur mycket prestanda vinner man, Jag räknar med att Vista kommer arbeta en aning snabbare om man kör raid ist för en singel disk! samt alla program som är installerade på Raid disken!

*Då jag va inne och pillade på RAID sist så fanns de olika RAID MODE's, bland annat: Striping, Mirroring, Striping Mirror! vad ska man köra?

*Kan de behövas läsa in RAID drivisar då jag installerar Vista på RAID enheterna sen? Eller finns de redan på Vista Skivan?

MVH //Sparky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte som att allt kommer att flyga fram om du kör RAID0.

Mirroring innebär att du speglar innehållet mellan diskarna och det vill du inte verkar det som. Istället är det striping du ska ha, utan mirroring.

Det kan mycket väl behöva ladda RAID-drivare under installationen, det märks :)

En nackdel med RAID0 är att om det blir fel på en disk så förlorar du allt data!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de skulle bli fel på disken oroa mig inte speciellt mycket, de har i stort sett aldrig hänt att jag haft krabb med mina hårddiskar! och även om de skulle ske! så anväder jag disken som C disk! allt jag vill ha undansparat, om de skulle hända något! ligger på en helt annan disk! så skulle min D och E disk pajja, skulle jag nog bli galen! C disken, tar ju lite tid och fixa allt med program och windows och spel, men inga problem!

Jag hoppas att de kommer flyta på lite snabbare med RAID 0! iofs tycker jag de flyter på bra redan nu, men lite bättre kan de alltid gå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...