Gå till innehåll

AMD Athlon 64, AM2 - X2 6000 och XP?


puttekock

Recommended Posts

Hej jag har tittat lite på en dator hos    www.gardefelt.com

Det är en Stationär Platina PC för 6995:-  artikelnr Dator70  med en processor  AMD Athlon 64, AM2 - X2 (Dual Core) - 6000+

Innebär det att jag måste köra Windows Vista 64 eller går det lika bra med en vanlig Windows XP home

Hellst så vill jag ha XP, men vad jag har förstått det så går det inte att ha mer än 3GB ramminne.

Med den utvcklingen som har varit med ramminnen så sitter det ju i var och varannan dator 4GB ram nu för tiden.

Är det någon som kan förklara och ge bästa råd och tips hur man bör göra

Hälsningar Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att din bil kan köra i 250km/tim innebär det inte att du måste göra det. ;)

Processorn är bygd för att kunna köra 64-bitars operativsystem men den klarar även utmärkt av 32-bitars.

Så du kan välja vilken variant du vill.

32-bitars operativsystem kan använda upp till 4GB adresser och av dessa är cirka 1GB av de översta

adresserna reserverade för olika systemresurser. Så kvar finns endast 3GB adresser för minnet.

Du kan dock montera in 4GB minne men allt kommer inte att kunna användas i 32-bits system.

Windows XP är ju normalt 32-bitars även om där finns en dåligt understödd 64-bitars version.

Vindows Vista finns i båda varianterna och där fungerar 64-bitars versionen mycket bra (även för 32-bitars program).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32-bitars operativsystem kan använda upp till 4GB adresser och av dessa är cirka 1GB adresser reserverat

olika systemresurser. Så kvar finns endast 3GB adresser för minnet. Du kan dock montera in 4GB minne

men allt kommer inte att kunna användas.

Denna kära gamla fråga :) Passar på att ställa en fråga när den ändå togs upp: Vilken effekt har PAE (Physical Address Extension) i sammanhanget? Har just aktiverat det i min dator, och funderar på att stoppa i en fjärde modul à 1 gb.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366796.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar på att ställa en fråga när den ändå togs upp: Vilken effekt har PAE (Physical Address Extension) i sammanhanget? Har just aktiverat det i min dator, och funderar på att stoppa i en fjärde modul à 1 gb.

Jag ogillar att man tar över andras trådar...

med det sagt så kan en process adressera 2GB (eller 3GB via switch) och så förblir det även med PAE

men andra processer kan samtidigt få sina 2GB så att säga vid sidan om genom att (fysiskt) mappa om

minnesadresser för dessa processer till andra adressområden ovanför de 3GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar att man tar över andras trådar...

med det sagt så kan en process adressera 2GB (eller 3GB via switch) och så förblir det även med PAE

men andra processer kan samtidigt få sina 2GB så att säga vid sidan om genom att (fysiskt) mappa om

minnesadresser för dessa processer till andra adressområden ovanför de 3GB.

Ber om ursäkt i fall det uppfattades så, men jag tyckte att det var relevant att fråga om PAE i sammanhanget.

Tackar också för svaret, som jag hoppas var av intresse även för puttekock och alla andra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack så jätte mycket för svaret, det lutar åt att det blir Windows XP Home.

Och sen är det ju bara att hoppas att det här datorpaketet kommer att räcka till när nya Windows kommer i nästa år.

Jag har bara en liten fråga till, det finns en processor som följer med i paketet och som har 3 kärnor.

AMD Phenom 8450  eller så kan man byta ut det till en  AMD Athlon 64 AM2 x2  6000 för samma pris

Vilken av de 2 processorena bör man välja?

Eller man kanske skulle köpa den datorn som de har och som kostar 1000 kr mer och då får man en

Intel Quad Core Q6600 @ 2.4Ghz  samt då ingår det 4GB ramminne.

Är det värt de pengarna för att få en bättre dator?

Hälsningar Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag har bara en liten fråga till, det finns en processor som följer med i paketet och som har 3 kärnor.

AMD Phenom 8450  eller så kan man byta ut det till en AMD Athlon 64 AM2 x2  6000 för samma pris

Vilken av de 2 processorena bör man välja?

...

Rent mattematiskt är de likvärdiga (inte alltid hela sanningen):

AMD 8450 = 3 x 2.1GHz = 6.3GHz   (3 x 32W Arbetshästar 2.1 km/h)

AMD 6000 = 2 x 3.0GHz = 6.0GHz   (2 x 65W Travhästar    3.0 km/h)

Jag skulle välja 6000 för att i praktiken är man mer intresserad av att köra ett program snabbt och nu,

än att köra tre program långsamt och hela tiden...

Eller man kanske skulle köpa den datorn som de har och som kostar 1000 kr mer och då får man en

Intel Quad Core Q6600 @ 2.4Ghz  samt då ingår det 4GB ramminne.

Är det värt de pengarna för att få en bättre dator?

Samma sak här... nej det är inte värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...