Gå till innehåll

Hur byter vi från XP till Vista?


Ado

Recommended Posts

Eftersom Vista är det senaste av de två (xP) så kan man inte uppgradera till XP.

Man måste starta från början med en ren systemdisk.

Eftersom Vista skapat ny typ av bootblock så måste man ta bort Vistas gamla diskpartition

och skapat ny partition till XP. Detta gör man under installationens första del.

Detta innebär att ni måste spara undan program och filer som nu ligger på C: -disken till en CD/DVD.

Sedan in med en bootbar XP-skiva och starta datorn mot den. Där väljer ni att rensa gamla disken

och installera XP på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Vill din kompis byta från XP till Vista, eller från Vista till XP?

Frågan är lite oklar eftersom det i rubriken står "Hur byter vi från XP till Vista", och i inlägget

"min kompis skulle vilja byta från Vista till XP"

Vill ni byta från XP till Vista så går det nog uppgradera till vista. Fast jag skulle nog passa på och göra en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är från XP till Vista så är det jättelätt; spara alla filer du vill ha kvar och sen kör du in Vistaskivan så kommer det steg för steg. När det är klart bara för du över dina filer till datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

min  kompis skulle vilja byta från Vista till XP.. så min fråga är hur gör man? är det mycket krångligt? skulle varit bra om någon skrev steg för steg hur man gör det..

I så fall ska du ändra i ditt första inlägg också så blir rätt där också. :)

...eller enligt din senast ändrade rubrik som motsäges två gånger i texten... :- förvirringen är nu total...

Men jag tror att du i alla fall fått besked angående båda riktningarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...