Gå till innehåll

Fråga om diskcache


JoWa

Recommended Posts

Hejsan!

Har på två datorer installerat programmet TweakNow WinSecret (http://www.tweaknow.com/WinSecret.html), som ger möjlighet att ändra bl.a. storleken på Disk Cache. Utan att ha ändrat detta värde, har de två datorerna helt olika värden, och ingen av dem har det värde som programmet rekommenderar (se bilder). Rekommenderat värde är i båda fallen 25 % av arbetsminnet.

Programmets hjälp säger:

Specifies Disk Cache Size

To improve input and output tasks, Windows save frequently accessed and last accesed data into memory. Use this setting to specify amount of memory that can be used by Windows for file system operations.

Vad bör jag välja för värde i de båda datorerna? Och vad gör det för skillnad att ändra värdet?

På båda datorerna körs Windows XP SP3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte enkelt att svara på.

Vista är smart nog att ta till allt ledigt minne till disk cachen och lämnar snabbt tillbaka minne

om något program behöver det. XP har nog ett fixed värde som kan behöva optimeras.

Jag skulle säga att notera via Aktivitetshanteraren - Prestanda hur mycket minne du har oanvänt

och ta sedan 75% av detta till disk cachen. Det är ju bättre att minnet används än att det bara sitter där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej waxinator och tack för svar! :)

Problemet är då att minnesanvändningen varierar kraftigt, särskilt i min dator (övre bilden). Just nu har jag 2,7 gb ledigt, men då jag jobbar med stora bilder i Photoshop kan det ensamt använda 1,5 gb :- Har jag då en diskcache på 2 gb (75 % av 2,7 gb), räcker minnet inte till! :o

Glömde att påpeka att växlingsfilen är borttagen på båda datorerna, om det nu har någon betydelse.

Edit: Jag tycks ha missförstått något här om jag nu förstår något alls. Var finns denna diskcache egentligen? ??? Har ställt in 831 mb, som programmet rekommenderar, och startat om. Nu har jag ca 2,85 gb ledigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall se till att du har minne till dina program. Procenten jag angav var av det lediga minnet.

Om du som lägst har 1.5GB ledigt så kan du sätta cachen till 1.2GB

Du har tillåtit disk cachen att utnyttja xx MB minne, men du har inte ännu hunnit lästa in och cacha

någon vidare mängd diskdata. På bilden ser du hur Vista gör efter en dags körning med min bärbara...

Växlingsfilen används normalt inte om du har gott om minne.

Behöver något program den funktionen så skapar Windows en minnesdisk med växlingsfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får se om systemcache ökar efter att du jobbat ett tag.

Öppnar du inte en massa filer så ökas inte behovet av diskcachen.

Jag har ett nyinstallerat Vista i denna bärbara och hade inte stängt av växlingsfilen.

Nu är det gjort och jag tycker att CPU aktiviteten lugnat ner sig sedan förra inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får se om systemcache ökar efter att du jobbat ett tag.

Öppnar du inte en massa filer så ökas inte behovet av diskcachen.

Testade med 1000 mb diskcache inställt i WinSecret. Som framgår av bilderna (utan resp. med Photoshop igång), varierar Systemcache väldeliga, och hamnar långt över 1000 mb.

Har inställningen någon effekt alls? Vilken i så fall, och när/var/hur kan jag märka av den? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Effekten borde bli att nästa gång du läser in samma program så skall detta ske snabbare.

Antingen därför att programmet sparats kvar i minnet eller för informationen om dess diskplats har sparats.

Du får ta fram stoppuret och ta tid... ;)

Ta tid på dagens första Photoshop laddning. Sedan tiden på första bilden.

Stäng programmet och starta programmet under tidtagning och sedan bildinläsningen.

Gick något snabbare andra gången ?

Andra program som man inte tänker på är Utforskaren och alla andra program som man

dagligen använder flertal gånger. Om dessa ligger kvar i diskcachen så bör de starta snabbare varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med InDesign CS3. (Photoshop CS3 öppnas så snabbt redan första gången! :D)

InDesign, start 1: 47 sekunder

Dokument, öppning 1: 6:45

Dokument, öppning 2: ca 1 sek.

InDesign, start 2: 8 sekunder :D

Dokument, öppning 1: 1:30

Dokument, öppning 2: 0:85 :D

Dokumentet (20,8 mb) öppnades inifrån programmet. InDesign läser dock inte in ett helt dokument vid öppnande, utan sidorna läses in vartefter man bläddrar till dem.

Det jag dock ännu grunnar på är vad inställningen i WinSecret gör för skillnad. Om jag ställer in 1000 mb, borde inte cachen begränsas till just 1000 mb då? Har ju sett systemcachen uppgå till 2000 mb (se bild i tidigare inlägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en rejäl skillnad! ;D

Systemcache är antagligen mycket mer än enbart diskcache.

Du kan ju gå åt andra hållet och strypa diskcachen till minimalt värde (1MB) och se vad som händer.

WinSecret ändrar säkert ett värde i Registret som ger Windows tillåtelse att öka diskcachen mer än

vad som är 'normalt' för ett system. Frågan är sedan om effekten kommer att märkas i ett 'normalt' system.

Det är kanske bättre ämnat för en server som står där och servar femtiotalet andra PC med filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo minsann! :) Fick liknande resultat med Illustrator, dock något mindre skillnad.

Jag undrar om WinSecret-inställningen gör något alls. Får intryck av att Windows sköter detta helt efter eget skön.

Hittade två prestandabilder från 22 juni respektive 3 augusti, d.v.s. innan jag började att ändra cache-inställningen i WinSecret. 22 juni hade jag 2,5 gb ram + växlingsfil; 3 augusti hade jag 3 gb ram och ingen växlingsfil. Systemcachen var inte så liten då heller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade diskcache-inställningen i WinSecret till 0, startade om och gjorde om InDesign-testet.

InDesign, start 1: 43 sekunder

InDesign, start 2: 9½ sekund

InDesign, start 3: 8 sekunder med IE7 öppet samtidigt!

InDesign, start 4: 8 sekunder med IE7 öppet samtidigt!

InDesign, start 5: 7,8 sekunder med IE7 öppet samtidigt!

Med InDesign och IE igång, är systemcachen 1145XXX kb (de tre sista siffrorna ändras hela tiden).

Undrande & fundrande :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med inställningen 1 mb fick jag följande tider:

InDesign, start 1: 46 sekunder

InDesign, start 2: 7½ sekund

Systemcachen uppgår just nu, med InDesign och IE7 igång, till 647XXX kb (de tre sista siffrorna ändras hela tiden). En betydande minskning från förra försöket (med inställningen 0 mb).

Så inställningen 0 mb tycks innebära ingen begränsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter att i dag ha installerat Windows XP på en ny disk, är diskcacheinställningen 1663 mb, d.v.s. 2× det värde WinSecret Professional rekommenderar. Vid denna Windows-installation hade jag alla minnesmodulerna (4×1 gb) på plats, medan jag endast hade 1½ gb vid förra installationen.

Vet fortfarande inte vilken inställning som är den optimala: 1663 mb som Windows ställde in, 831 mb som WinSecret Professional rekommenderar, eller 0 mb, som innebär ingen begränsning. :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...