Gå till innehåll

The e-son bug [Microsoft Virtual PC]


e-son

Recommended Posts

Måste bara berätta om ett skumt "fel", som dom senaste dagarna har gett mig en hel drös med nya gråa hår! Liksom många andra, är jag en flitig användare av Microsoft Virtual PC 2007, och har ständigt ett varierande antal startklara operativsystem liggande i den! För den som inte vet hur VPC fungerar, så går det i korthet ut på att man skapar en virtuell hårddisk, på vilken man sedan installerar ett likaledes virtuellt  operativsystem, På så sätt kan man alltså starta ett helt annat operativ, i ett vanligt programfönster. Nu är det ju så, att varje sådan här virtuell hårddisk, tar en viss plats på den fysiska disken, och med tiden upptäckte jag att det började bli lite trångt på min systemdisk (C:), där jag hade lagrat dessa filer.

Utan att tänka i några vidare banor på detta så flyttade jag helt enkelt hela mappen, med virtuella diskar och operativsystem, till en annan disk med bättre plats.... Det var nu det började, har jag förstått!

Efter att ha återfått mina normala ca: 40GB ledigt utrymme på C-disken, så börjar den helt plötsligt krympa...!!! I början tänkte jag kanske inte så mycket på det, men när den ena giggen efter den andra bara försvann, utan att lämna några som helst spår, i form av växande mappar eller nya filer på disken, så kan man till slut inte ignorera det som sker. När jag till sist satt med 970MB ledigt utrymme, och blåskärmarna dessutom började dugga tätt, så tyckte jag det var dags att rycka nätkabeln.... VIRUS, var den enda livskraftiga tanke jag kunde uppbringa just då! Ett av dom senaste årens största nederlag alltså... virus FÖREKOMMER BARA INTE, i mina burkar! Efersom det var kväll så bestämde jag mig för att sova på saken, och i värsta fall, blåsa burken, nästkommande dag!

Jag hann inte mer än daska ansiktet i kudden, förrän tanken började klarna... vad hade jag sysslat med under dagen?... jo tester av diverse slag i olika operativsystem, i VPC! Och varje gång jag startat ett operativ i VPC, så hade det försvunnit några "gig" från C-disken! Sagt och gjort,... bara att gräva fram ansiktet ur kudden igen! Tanken måste testas! Jag startade datorn och började med att avregistrera dom diskar och operativ jag hade i VPC.... det hjälpte inte! Jag raderade Hela mappen med alla virtuella diskar och operativ... trots att den låg på D:. Det hjälpte naturligtvis inte heller, men kommer att hålla mig sysselsatt ett tag, med att fixa nya virtuella system! Sista åtgärden blev att avinstallera VPC. och voila...! där fick jag tillbaka mina 40 GB på C:. Jag slängde mig handlöst i säng och sov gott hela natten!

Rent tekniskt kan jag inte förklara det, men det verkar alltså som att om man lägger sina virtuella diskar på en annan disk än den som VPC är installerad på, d.v.s. systemdisken, så reserverar windows, den virtuella diskens storlek, en gång till!!!... fast denna gång på systemdisken. Vad som gör det ändå mer mystiskt i mina amatörögon, är att windows tydligen sparar denna reservation utan att visa det någonstans. Det enda som syns, är att ledigt utrymme på disken, inte motsvarar diskens innehåll, när man räknar samman storleken på den data man kan se. Och detta sker varje gång man startar ett virtuellt OS.... även om det är samma OS varje gång! Det finns säkert en fullt naturlig förklaring till allt detta... men den ligger i så fall ovanför min kunskapsnivå. Annars har jag av en slump upptäckt en ny bug..... The e-son bug !"    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...