Gå till innehåll

[LÖST] Hur installerar jag kinesiska program och visa språk korrekt?


robinbird

Recommended Posts

Jag har en 3 år gammal dator med XP professional med SP2.  Jag försökte installera en kinesiska online program från nätet, men hela program visade sig konstiga teckningar istället kinesiska språk???  så snälla hjälpa mig att hitta lösning!

hur installera kinesiska program och visa språk korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej robinbird!

Problemet uppstår troligen därför att det program du installerade inte använder teckenkodningen Unicode, och ej heller den kodning som används för det språk som är valt som standard i Windows.

Det finns två lösningar på detta problem.

1: Du kan ladda ned programmet Microsoft AppLocale. Installlera, kör programmet, bläddra till det kinesiska programmet, i nästa steg väljer du kinesiska i språklistan.

2: Du kan alternativt gå till Kontrollpanelen, Nationella inställningar och språkinställningar, fliken Avancerat, och välja kinesiska. Men då blir kinesisk teckenkodning standard för alla icke Unicode-baserade program.

Jag rekommenderar alternativ 1.

Båda alternativen förutsätter givetvis att du har typsnitt som omfattar de kinesiska delmängderna av Unicode.

Enklaste lösning: Kontrollpanelen, Nationella inställningar och språkinställningar, fliken Språk, markera Installera filer för östasiatiska språk. Eventuellt behöver du då installationsskivan för Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JoWA!

Hjärtligt tack för dina lösningar! Det mycket detaljände beskrivning passar mig som nybörjare bäst.

Det bäst av allt är att det funkar med lösning ett!  :D

Men nu dyker upp ett nytt problem gäller login.

1. När jag login in den KORREKT TECKEN kinesisk program med KORREKT lösenord, visade det på dialog att Skriva Korrekt Lösenord direkt. Provade med falsk lösenord, då kollade program och visade att det var fel lösenord naturligtvis.

2. Senare testade jag login in den FEL TECKEN kinesiska program med KORREKT lösenord, då blir det godkänd direkt. Men jag kan inte läsa eller använda det.

Det är mycket märkligt.

Hjälp mig vidare!

Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej robinbird,

Så bra att grundproblemet löstes! :)

Det var ju sämre att det uppstod ett nytt problem :(

Programmet kan inte komma ihåg din inloggning, och logga in automatiskt nästa gång?

Logga i så fall in utan att använda AppLocale, spar inkoggningsuppgifterna. Nästa gång startar du med AppLocale och loggas förhoppningsvis in automatiskt.

Nästa fundering är vilket inmatningsspråk/tangentbord som används då du ser rätt respektive fel tecken i programmet? Är dock inte säker på att det har någon betydelse i sammanhanget :-

Vad är det för program du har problem med? Kan vara bra att veta för att kunna gå vidare i sökandet efter en lösning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg: Om det program du installerade kräver omstart av datorn, rekommenderar Microsoft att du väljer kinesiska som systemspråk under installationen. Följ i så fall lösning 2 i mitt första inlägg. ;) Sedan kan du byta tillbaka systemspråket.

Setup programs: for some for setup programs that require a reboot, it is strongly suggested to properly set the system locale to match the language of the target application during the installation.

Läs mer i Microsoft AppLocale, Version 1.0 Readme File.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen robinbird!

Gott att det löste sig! :D

Exakt vad löste problemet, automatisk inloggning eller inmatningsspråk?

Eftersom du är ny här: Då problemet är löst, kan du gå till första inlägget, klicka på Ändra, och lägga till [LÖST] först i ämnesnamnet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...