Gå till innehåll

AVI/MOD-filer i Pinnacle Studio 12?


linnet

Recommended Posts

Hej vet inte om jag lägger denna tråd rätt nu men jag chansar!

är det någon som använder pinnacle studio 12 och vet om man kan använda avi /mod filer i det programmet

eller hur man bär sig åt för att göra det?

mvh linnet.

p.s är det bra och lättförståeligt d.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finner detta i Wikipedia:

Studio 12 was released in June 2008. Enhancements to the editing features include markers that can be placed on the timeline "on the fly", improved audio controls and the addition of Montage, which allows multi-layered video and still composites to be generated within pre-defined templates. MOD import and FLV output was added, as was direct upload to YouTube (similar to arch-competitors iMovie and Adobe Premiere Elements).

I fråga om avi får du nog förtydliga frågan, eftersom avi är en behållare som kan innehålla flera olika videokodningar, från helt okomprimerad video till kraftigt komprimerad/reducerad DivX-kodning. Troligen stöds några, men kanske inte alla varianter av avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir nog både okomprimerad och komprimerad då för när jag filmar med min kamera så är ju avi filerna rätt så stora .

kör med movie makern i dagsläget men skulle vilja gå vidare i utvecklingen har kollat in pinnacle och den verkar ju lovande men som sagt vill ju att det ska funka utan att koda om originalen movimakern funkar ju så med att den komprimerar så att det passar att lägga ut filmsnuttarna på min hemsida utan att det blir problem för de som vill se dem.

mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en DV-kamera får du avi-filer med video i DV-format. Det är ett MJPEG-komprimerat format. Ca 13 gb/timme. Utan komprimering bleve filerna inte stora utan gigantiska. ;)

Det formatet stöds av alla aktuella videoredigeringsprogram.

Det du redan har importerat med MovieMaker borde fungera med Pinnacle Studio. Dock stötte jag på problem då jag försökte att öppna en MovieMaker-avi i Premiere Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har en fujifilm vanlig digitalkamera som jag filmar med inte bästa kvalite men jag ville ha så att man kunde ta både foto och film , men det kanske är så att måste hämta direkt ifrån kameran till pinnacle?

ska testa detta ! tack för dina tips.

mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, om din Fujifilm-kamera spar som .avi, är det sannolikt MJPEG-komprimerat, men det törs jag inte säga utan att underöka dess specifikationer i detalj. Vilken modell är det?

Är det MJPEG, är det bara att kopiera till hårddisken och börja redigera. :)

Om du inte skall fånga video från en videokamera, kanske gratisprgrammet Pinnacle VideoSpin kan vara något?

Kan laddas ned från Download.com.

Det har dock en del begränsningar (åter igen från Wikipedia):

In the second half of 2007, Pinnacle introduced VideoSpin, a freely downloadable non-linear video editor similar to Studio but with several features missing. Some of the missing features include the storyboard, the ability to capture digital and analogue video, the video and audio toolboxes, the SmartSound/Scorefitter music generator, SmartMovie capabilities and DVD burning. Projects created in VideoSpin may be opened and edited in Pinnacle Studio 11, though not vice-versa, and once a project has been loaded in Studio, it may not again be reloaded in VideoSpin.

Ett annat alternativ som kostar, men inte så mycket, är Adobe Premiere Elements.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt rätt jowa men jag provar sony vega nu och där funkar det ;D konstigt med pinnacle men thats life in the computer world :P  synd bara att jag inte hittar den på svenska men de måste ju bara finnas någonstans får

leta vidare zu morgen ha de bra !!!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt rätt jowa men jag provar sony vega nu och där funkar det ;D konstigt med pinnacle men thats life in the computer world :P  synd bara att jag inte hittar den på svenska men de måste ju bara finnas någonstans får

leta vidare zu morgen ha de bra !!!! ;)

Testade du Pinnacle VideoSpin, och stötte problem med dina avi-filer? Kan ju vara att formatstödet är extra begränsat i VideoSpin.

Studio 12 har importstöd för följande videoformat: DV, AVI, MPEG-1, MPEG-2, DivX®, MPEG-4, 3GP(MPEG-4), WMV, Non-encrypted DVD titles

Men som sagt, det är inte alltid helt klart vad som menas med avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag testade den med men det funka inte heller stod att man var tvungen köpa till premium codec paketet

då tröttnade jag  det var ju en trial och jag förstår inte riktigt affärsiden att inte skicka med allt  :- ha de bra och tack för hjälpen jowa ;)

mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...