Gå till innehåll

Fotogallerier av videos! [Video]


Gäst DimensionX

Recommended Posts

Gäst DimensionX

Bilder från mina videos!

Jag filmade en massa 1994, men jag tog tyvärr inga fotografier det året eftersom jag inte hade nån kamera.

Sedan jag fick lite digital kraft i händerna så lyckades jag faktiskt fixa lite fotografier från det året. ;)

Eftersom jag fört över alla mina hemvideos till vanliga mpg filer så kan jag spela upp dem i vilken spelare som helst. Och jag väljer KMplayer eftersom jag enkelt kan ta "captures" på mina videos där. Jag väljer dessutom att spara dem i oförstörande bmp format.

1.Sätter igång en av mina hemvideos.

2.Trycker på Ctrl+A när jag vill fånga en stillbild

3.Jag pausar och stegar tills det ser bra ut att "knäppa" en bild där.

När jag tagit alla bilder jag vill ha så övergår jag till XNView.

Eftersom jag varit noga med att inte tumma på kvaliteten när jag förde över mina videos digitalt så har jag lite att gå på.

Jag skall batchprocessa, dvs omvandla en massa bilder på en gång, och låter XnView göra jobbet år mig.

1.Nu tänker jag krympa bilderna så att de ser betydligt bättre ut

2.Sen skall jag köra en autonivå justering i XnView

3.Sen lägger jag till mer skärpa eftersom jag krympt dem (då förstör jag inte bilden)

Batch klar...det gick smidigt.

Vänta lite, jag lägger till lite till skärpa på bilderna, klarar de det? Jo, det gick fint.

Nu övergår jag till Photoscape. Jag måste ta bort en massa stick i bilderna så att färgerna bli äkta, då finns det inget som slår "remove colour casting" funktionen i Photoscape.

Det blir en del jobb, men nu är jag klar.

Så skall vi starta upp Focus fotoeditor. Jag tänker använda en fakeblixt och en funktion som tar bort en del störande highlights. Jag batchar här också.

Tillbaks till XNView, jag har en ful kant av VHS videon längst ned, tydligen var inte trackingen så bra. Det fixar jag genom att skära bort en liten bit av bilden med hjälp av XnView. Jag väljer att batcha här också eftersom det skall göras på alla bilderna.

Klart..........

Så startar jag upp Photoscape igen. Nu skall jag sätta ihop mina videocaptures till små foto kollage, jag skall också lägga till en snygg ram.

KLART! :)

Jag har nu fått riktigt fina foto gallerier av mina videos jag tog 1994. ;)

Nu vet du hur man fixar kort av dina videos. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Eftersom jag hade en hel del på videobanden som jag filmat själv så var det värt att skaffa ett TV kort. Videoband avmagnetiseras med åren och det blir en massa färgfel mm på dem. Materialet kan jag aldrig få tillbaka om nåt skulle hända med banden, då är det bäst att rädda över det digitalt.

Sen kan jag föra över en massa annat från videobanden också givetvis. Har runt 800 videoband. :D

Att det gick att få bort alla färgfel mm i bildeditor programmen var härligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...