Gå till innehåll

Ont om virtuellt minne


__087

Recommended Posts

Tjena, min dator fungerar rätt segt helt plötsligt och när jag försöker köra Photoshop cs3 så får jag upp en ruta om att det finns dåligt med virtuellt minne. Jag har kollat och datorn använder bara 25% av CPU`n och jag har över 40 Gb ledigt utrymme på datorn, vad kan detta bero på?? Tacksam för alla svar. M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur mycket virtuellt minne (hur stor växlingsfil) du har kan du se i Systemegenskaper, fliken Avancerat, rutan Prestanda, tryck på Inställningar, sedan fliken Avancerat. Där ser du växlingsfilens storlek, och kan ändra genom att trycka på Ändra. Hur stor växlingsfil du bör ha beror på hur stort arbetsminne du har, och hur minneskrävande program du använder. Eventuellt behöver du öka växlingsfilens storlek. Eller utöka arbetsminnet med fler/större minnesmoduler.

Photoshop CS3 använder ca 70 mb (i min dator) utan någon bild öppen, men öppnar man en stor bild kan minnesanvändningen lätt rusa iväg till 1 gb, eller mer, om det finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade det däringa problemet på min första dator och windows ville öka växlingsfilens storlek automatiskt men den segade i flera dagar under tiden som windows försökte öka växlingsfilen provade även att öka växlingsfilen manuellt men det blev inte bättre av det kom slutligen på att jag hade för många program installerade bl. tre olika webbläsare när jag väl fattade det och avinstallerade en massa onödiga program så funkade datorn normalt igen

o.b.s hade bara 512 i den burken

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj då du hann posta under tiden jag skrev 

du har tydligen ingen växlingsfil alls kryssa i rutan låt windows bestämma storleken om du skall köra utan växlings fil så måste du ha betydligt mer ramminne eller köra ett extremt slimmat system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, såhär ser mina inställningar ut där (kolla bifogad bild) jag har 512 i ram minne men funderar på att skaffa mer

Har du 512 mb, bör du ha en växlingsfil. Ställ in det rekommenderade värdet som både ursprunglig och maximal storlek. Glöm inte att trycka på Aktivera innan du trycker på OK.

Om du sedan dubblar arbetsminnet, blir det nog lättare att använda Photoshop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har skrivit en hel del om växlingsfilen här på forumet. Endast om men har över 2GB RAM så kan man

vara utan växlingsfil på disk. Annars måste man låta systemet få använda växlingsfilen som extra minne.

Med din avstängda växlingsfil så har du inte mer virtuellt/program -minne än dina 512MB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...