Gå till innehåll

Långsam dator, behöver hjälp!


__087

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Tjänsten FLEXnet Licensing Service kan gärna stå på Manuellt. Den behövs då något Adobe-program körs, men inte annars. Efter att du har startat Photoshop kan du avsluta processen FNPLicensingService.exe, men den får inte vara inaktiverad.

Hur är växlingsfilen inställd nu?

Du har tidigare skrivit att CPU-användningen brukar vara 35 %. Är det någon enskild process som belastar CPU:n påtagligt mycket (när du inte använder något program)?

Jag föreslog tidigare att du skulle köra Malwarebytes Anti-Malware för att försäkra dig om att inget oönskat är igång i datorn. Det rådet kvarstår, om det ännu inte är gjort. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växlingsfilens inställningar ser bra ut.

Nu såg jag inte hela listan av processer, så dra gärna ut fönstret så att alla syns. Gör en ny skärmdump. Starta Paint efter att du har gjort skärmdumpen.

groovemonitor.exe kan du nog vara utan. Ser du den i autostart?

mDNSResponder.exe är alltjämt igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver du inte ut ofta, kan tjänsten Print Spooler stå på Manuellt. Då slipper du processen spoolsv.exe, men måste manuellt starta tjänsten för att kunna skriva ut. Så har jag gjort.

Jag försöker att hålla ned antalet processer så mycket som möjligt. Bifogar en bild av min Aktivitetshanterare som jämförelse då du jagar onödiga processer. (ash-processerna är avast! Antivirus.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
Har du gjort något åt mDNSResponder.exe?

Ursäkta att jag hoppar inne imellan...

När du ändå har tagit upp mDNSResponder.exe...tänkte jag fråga dig vad den används till? Kan man avaktivera den och hur mycket tjänar man på det. Jag sitter med XP SP3 med 2 GB ram och 2 GB i eBoostr (ReadyBoost version till XP.)

När jag kommer hem idag, tänkta jag ta en screenshot över aktivitetshanteraren vid normal-läge och om du har lust ta en titt om det finns något som kan förbättras. Jag har redan kört SafeXP programmet.

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
om du läser tidigare i den här tråden så kan den användas av olika program men i mitt fall utav Adobe Photoshop CS3, jag inaktivera programet och det fungerar felfritt för mig  :D

Jo...men är det något som finns från början i Windows eller är det något program som installerar detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag vet och förstår efter den här tråden så är det inte något program som windows lagt till

Program från Adobe och Apple installerar Bonjour, utan att fråga eller upplysa om det. Och att Adobe kallar tjänsten något så obegripligt som ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762## är inte så snyggt, tycker jag.

Skall kika på dina processer om en stund, och se om några kan/bör inatkiveras. En del av dem antar jag att du själv har startat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du själv har startat

mspaint.exe

uTorrent.exe

msnmsgr.exe

wmplayer.exe

µTorrent har dock en autostartfunktion, har jag för mig.

Har du själv installerat ffpsrv.exe? (Troligen File & Folder Protector) Ligger programmet i C:Program eller i C:WindowsSystem32?

amoumain.exe hör till A4Tech trådlös mus. Vet inte om den är nödvändig för musens funktion.

wscntfy.exe hör till Säkerhetscentret, men skall endast vara aktiv då ett säkerhetsmeddelande visas i aktivtetsfältet. Skall ligga i C:WindowsSystem32.

Om Wdfmgr.exe, se denna artikel. Tjänsten Windows User Mode Driver Framework skall inaktiveras.

Groovemonitor.exe är igång, men borde inte vara det efter omstart.

Kolla också om tjänsten Indexing Service (Indexeringstjänsten) är inaktiverad. Den kan emellanåt starta processen cisvc.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja mspaint, utorrent, msnmsgr och wmplayer körde jag bara igång för stunden men det borde väl fungera bra ändå tycker det körs väldigt mycket av min CPU. ffpsrv.exe kan mycket väl vara File & Folder protector för det har jag installerat, ingen av dessa tjänser jag kunde inaktivera hittade jag i varken services.msc eller msconfig. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt då (rätt så n00b)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo förlåt, jag missade det totalt men nu är den oxå inaktiv

OK, bra. :)

Har wscntfy.exe försvunnit? Den borde som sagt endast vara tillfälligt aktiv. Eller har du något säkerhets-/uppdateringsmeddelande synligt i akivitetsfältet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är så att jag kör inte en äkta programvara och har inte uppdateringar installerat så det är nog därför den ikonen var där för mig

Du får väl prioriterade uppdateringar? I så fall bör du inte stänga av Säkerhetscenter eller Automatiska uppdateringar. Däremot kan du nog stänga av varningen om Automatiska uppdateringar (se bilaga).

Jag tipsade tidigare i tråden om Safe XP. Med det kan du trimma datorn en aning, och göra den säkrare. Du kan bl.a. inaktivera felmeddelanden och hjälptjänsten. Ägna några minuter åt inställningarna i Safe XP, och återkom om du undrar över något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sådär, nu har jag kollat omkring på SafeXP och hitta några användbara inställningar där så jag hoppas det blir bättre  ;)

Låter bra. :)

Du skrev i en annan tråd att du funderade på att köpa mer arbetsminne, och det tror jag är en fundering som du gärna kan realisera. ;)

PS. Om din signatur är uppdaterad, är det hög tid att uppdatera AVG till version 8 ;) DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...