Gå till innehåll

Långsam dator, behöver hjälp!


__087

Recommended Posts

Tjena, min datorer är jätte seg trots den bara använder 35% av CPUn, min hårddisk är inte äns halvfull och det är lite saker som startar upp med windows men en sak vägrar stängas ner. Jag har testa ta bort genom msconfig och HijackThis. Åter till problemet, jag ändra nyligen storleken för växlingsfiler till 512 Mb. Kan det bero på det? Tack på förhand // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Hej,

Blev datorn seg direkt efter att du hade aktiverat växlingsfilen? Har du defragmenterat sedan du aktiverade växlingsfilen?

35 % är inte så liten CPU-användning, om du inte gör något för tillfället. Hur många aktiva processer visar Aktivitetshanteraren? Vad är det för program som inte vill stängas av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har defragmenterat två gånger sen jag gjort det, jag kör endast msn, avg och internet samtidigt. Jag är inte 100% säker men jag ändrade storleken på växlingsfilerna igår och idag märkte jag att datorn är långsammare. Programet som alltid startar ändå heter "mDNSResponder.exe" Jag har sammanlagt 33 aktiva processer på aktivitetshateraren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har defragmenterat två gånger sen jag gjort det, jag kör endast msn, avg och internet samtidigt. Jag är inte 100% säker men jag ändrade storleken på växlingsfilerna igår och idag märkte jag att datorn är långsammare. Programet som alltid startar ändå heter "mDNSResponder.exe" Jag har sammanlagt 33 aktiva processer på aktivitetshateraren

OK, 33 processer är inte farligt många. Är det någon som använder CPU:n särskilt mycket, då du inte gör något med datorn?

mDNSResponder.exe hör tydligen till Bonjour, en tjänst du nog klarar dig utan. Skriv services.msc i Kör Dubbelklicka på Bonjour och inaktivera den tjänsten.

mdnsresponder.exe is a process associated with Bonjour for Windows software. It is used by ITunes for music sharing. This is a non-essential process. Disabling or enabling it is down to user preference.

Bonjour installeras också med vissa Adobe-program. Jag har bytt namn på filerna i C:ProgramBonjour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bonjour finns inte med i den listan tyvärr men ändå ligger det i aktivitetshanteraren vid uppstart, det syns inte heller till i msconfig  :(

Finns det några iTunes-tjänster där? Inaktivera dem i så fall.

Tillägg: du kan ju söka reda på mDNSResponder.exe och ta bort eller byta namn på det.

Autoruns ger en detaljerad bild av vad som startar med datorn.

Kör gärna Malwarebytes Anti-Malware för att se om det är något oönskat som är igång i datorn.

God natt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när den laggar kan det vara för lite minne man ska minst 1Gb på en Xp

XP skall dock fungera hyfsat med 512 mb ram, men helt klart förbättras prestandan påtagligt vid uppgradering till 1 gb.

Microsoft rekommenderar 1,5× arbetsminnets storlek som ursprunglig storlek på växlingsfilen (för att nu återvända till den frågan) och 3× den storleken som maximal storlek. Du kan ju testa med 768 respektive 1536 mb. Defragmentera efter ändringen. Du kan också vid behov defragmentera växlingsfilen. Det gör du med PageDefrag.

Läs mer i denna Microsoft-artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också vid behov defragmentera växlingsfilen. Det gör du med PageDefrag.

Ett anna alternativ, är att rensa växlingsfilen helt vid nedstängning! Går att göra i GUI, men kanske lättare med följande registerändring.

ClearPageFileAtShutdown.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession ManagerMemory Management]
"ClearPageFileAtShutdown"=dword:00000001

DontClearPageFileAtShutdown.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession ManagerMemory Management]
"ClearPageFileAtShutdown"=dword:00000000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP Prefetch Clean and Control 1.2.0 är ett litet 28 kB stort program som kan ge snabbare uppstart av Windows XP. Nyttan med prefetchfunktionen är omdiskuterad, det är där det här lilla programmet kommer in.

När datorn startar försöker Windows förutse vilka program som behövs och startar dessa i förväg. Med Prefetch Clean and Control kan man själv ge in och redigera vilka program som ska laddas. Man kan till och med stänga av prefetch-funktionen helt något som normalt inte går i Windows. Tester visade att kompromissen övervaka startprogrammen reducerar den tid det tar för Windows att starta samtidigt som prefetch inte är helt avstängt.

http://majorgeeks.com/download.php?det=2495

Använder detta ibland för att bara rensa denna mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade inte så jag kunde stänga ner mDNSResponder.exe tyvärr. Inge virus hittade och defragmenteraren gick felfri  :)

Det var ju glädjande att datorn tycks vara virusfri, och att defragmenteringen gick väl. :)

Om du söker efter filen mDNSResponder.exe, och förhoppningsvis hittar den, kan du ju helt enkelt ta bort den. Eller byta namn på den till exempelvis mDNSResponder.-exe, så att den inte kan köras, men likväl finns kvar ifall du senare vill kunna använda den. (Varför du nu skulle vilja det. ;))

Enligt signaturen har du CCleaner. Antar att du ha utfört både filstädning och registerrensning med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade inte så jag kunde stänga ner mDNSResponder.exe tyvärr.

Jag har just installerat Adobe CS3, och efter det dök mDNSResponder.exe upp i Aktivitetshanteraren. Det visade sig att tjänsten i mitt fall heter ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762##. Sökvägen till programfilen är C:ProgramBonjourmDNSResponder.exe.

Hittar du den tjänsten, inaktivera den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag sökte på den och hitta den i mappen: C:ProgramBonjourmDNSResponder.exe

Då har det sannolikt installerats med Photoshop, och då borde du också ha tjänsten ##Id_String1.6844F930_1628_4223_B5CC_5BB94B879762##. Åtminstone innan du döpte om filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...