Gå till innehåll

Gammal dator - Strular vid uppstart?


FixarFrasse

Recommended Posts

Hej!

Jag har en dator stående i klädkammaren hemma hos oss. Idag bestämde jag mig för att koppla ihop datorn, för att överföra filer från den gamla till den nya.

Jag vet inte Vad som har hänt, men datorn startar om sig själv HELA tiden .. ibland visas "windows boot" loggan .. och ibland inte, beror på hur långt den hinner komma  :- Sist jag använde datorn var det INGA som helst problem med den!? Hur kan en dator bli trasig, som bara har stått stilla i ett rum, avslagen!?

Och nu är det inte hårdvaran det är fel på, utan det är endast mjukvaran som är muppig .. Det funkar inte att gå in i felsäkert läge, på något vis. Det funkar heller inte att "återställa datorn till sista fungerande konfiguration"  :-

Det enda jag kan tänka mig vara problemet är att jag kopplade in min Logitech MX-1000 (trådlös lasermus) och ett trådlöst tangentbord? Jag har alltid använt mus/tangentbord med sladd till den datorn innan ... kan det vara problemet?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig!! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E're lixom inte lättast att isåfall bara prova med ett icke trådlöst tangentbord och mus, du måste ju ha drivrutiner till sådana, och eftersom du inte haft datorn igång, så har du ju naturligtvis inga drivrutiner till dina trådlösa saker installerade ...  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E're lixom inte lättast att isåfall bara prova med ett icke trådlöst tangentbord och mus, du måste ju ha drivrutiner till sådana, och eftersom du inte haft datorn igång, så har du ju naturligtvis inga drivrutiner till dina trådlösa saker installerade ...   :P

Mjo, självklart ska jag ju prova det ..

Men tänkte mer på om det var andra problem inblandade, ska testa på en gång. Återkommer med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej FixarFrasse!

Är lite osäker här men gör ändå ett försök.

Med tanke på att den stått (hur länge framgår inte) utan att användas så kanske batteriet behöver bytas?

Detta lilla batteriet brukar i regel sitta på moderkortet någonstans. Prova med att byta till ett nytt.

För det mesta brukar det vara ett litet runt batteri sådant som man oftast använder till armbandsklockor och finns att köpa i uraffärer.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...