Gå till innehåll

CSRSS, virus eller trojan?


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

Tjena, jag rensa bland processer i aktivitetshanteraren när jag stötte på en aktivitet jag inte riktigt kommer fram till vad det är. Jag sökte på google och fick fram något om en sorts trojan. Filen heter som sagt "csrss.exe" är en system fil och använder 7 852 Kb av min kapacitet. Tack på förhand M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den processen skall vara igång.

Här är en beskrivning:

This is the user-mode portion of the Win32 subsystem (with Win32.sys being the kernel-mode portion). Csrss stands for client/server run-time subsystem and is an essential subsystem that must be running at all times. Csrss is responsible for console windows, creating and/or deleting threads, and some parts of the 16-bit virtual MS-DOS environment.

Men var uppmärksam på var programfilen finns. Skall vara i C:WINDOWSsystem32. Annars kan det vara en trojan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej då får jag tacka för svaret, jag sökte även igenom hårddisken med Malwarebyte`s anti-malware och hitta en registernyckel vid namn Hijack.Shell som ligger:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinlogonShell (Hijack.Shell) -> Bad: (explorer.exe ,svchost.exe) Good: (Explorer.exe)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...