Gå till innehåll

Problem med behörighet!


Toten

Recommended Posts

Hej..

Installerade Vista i förr går och allt har funkat kalas, fram till dess att jag skulle ta bort behörigheten från 2 andra användare på hd 2 & 3.

Gjorde bort mig totalt genom att välja höger> egenskaper> säkerhet> sen tog jag bort fullständiga behörigheter för gruppen alla, detta utan att tänka mig för  :o

Tänkte väl innerst inne att jag är ju admin & ägare och dom har ju fullständiga.

Allt funkade, fram till omstart, då försvann både hd 2 & 3 även för mig, hittade att man skulle gå in samma väg fast in på avancerat och byta ägare till den använadre man är istället för admin som är förinställt. gjorde detta och då kunde jag iaf se båda hdd, men inte öppna några filer, det funkade att kopiera över dom till annan disk och där öppna dom, gjorde detta med allt jag har men nu vet jag inte om jag vågar flytta tillbaka allt igen.

Kan man göra någon form av återställning på behörigheten, har formaterat men det ser likadant ut under säkerhet ändå, fst nu har det tillkommit en grupp Autentiserade användare och gruppen alla är borta.

Testade även att formatera c: och lägga in vista på nytt men samma sak ändå..

Vill inte behöva gå tillbaka till xp för en sån här **** sak  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan fixa behörigheterna genom att logga in på Vistas "riktiga" admin-konto, och där rätta till rättigheterna!

Starta kommandotolken som administratör genom att skriva "cmd" i Kör, och trycka på [Ctrl]+[shift]+[Enter]. I kommandopromten skriver du  net user Administratör /active:yes , och trycker [Enter] (byt ut "yes" mot "no" om du vill inaktivera). Stäng ner kommandotolken och logga ut från Windows, så kommer du att hitta Administratörskontot bredvid ditt/dina vanliga konto på inloggningsskärmen! Du bör logga in på kontot och skydda det med ett lösenord, via Användarkonton i Kontrollpanelen, om du tänker låta det vara aktiverat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade net user Administratör /active:yes men får då upp: Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 3506. och som svar får jag: Alternativet *** är okänt.

Men det måste ju finnas nått enkelt sätt att återställa behörighets delen till sitt ursprung, har ju formaterat och ändå hjälper det inte, och skall man verkligen behöva gå in och ändra ägare för att inte själv bli portad ?!

När vi ändå är inne på behörighets delen så får jag upp: Din tillåtelse krävs innan windows-åtgärden kan fortsätta är det "normalt" eller nått som blivit pga det jag pillat med ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade net user Administratör /active:yes men får då upp: Du kan få mer hjälp genom att skriva NET HELPMSG 3506. och som svar får jag: Alternativet *** är okänt.

Här måste du gjort något fel, eller så är du inte inloggad på ett administratörskonto

Men det måste ju finnas nått enkelt sätt att återställa behörighets delen till sitt ursprung, har ju formaterat och ändå hjälper det inte, och skall man verkligen behöva gå in och ändra ägare för att inte själv bli portad ?!

Även här har du gjort något fel. Om du med "formaterat" menar att du har installerat om windows, så har det inte gjorts på rätt sätt... annars hade du varit tillbaka med ett grundinställt och rent operativsystem!

När vi ändå är inne på behörighets delen så får jag upp: Din tillåtelse krävs innan windows-åtgärden kan fortsätta är det "normalt" eller nått som blivit pga det jag pillat med ??

Det är normalt i Windows Vista... det är den nya säkerhetsfunktionen UAC (User Account Controll) som ser till så att inga oauktoriserade ingrepp görs i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste du gjort något fel, eller så är du inte inloggad på ett administratörskonto

Jag har bara ett konto och där står mitt namn å under står administratör.

Jag skrev precis som du bad mig göra..

Får upp användarnamn lösen å lite sånt med det händer inget när jag loggar ut

Även här har du gjort något fel. Om du med "formaterat" menar att du har installerat om windows, så har det inte gjorts på rätt sätt... annars hade du varit tillbaka med ett grundinställt och rent operativsystem!

Startade om datorn med vista skivan i och valde c: formatera när det frågades vart jag ville installera vista, har fått göra alla grund inställningar och uppdateringar två ggr nu ju  :-[

Det är normalt i Windows Vista... det är den nya säkerhetsfunktionen UAC (User Account Controll) som ser till så att inga oauktoriserade ingrepp görs i systemet.

Skönt å höra att det inte är ett fel till då  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade om datorn med vista skivan i och valde c: formatera när det frågades vart jag ville installera vista, har fått göra alla grund inställningar och uppdateringar två ggr nu ju  :-[

För att göra en ren ominstallation av Windows måste du ta bort C-partitionen först... och installera på "Opartitionerat utrymme". Du tar alltså bort den gamla installationen innan du startar en ny. Formateringen behöver du inte bry dig om, det sköter windows självt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofan, så man skall välja "ta bort" och inte "formatera" när man får upp alternativen vid diskarna!!

Bara å göra om igen alltså...

Ett tips är att du kopplar ur eventuella andra diskar medans du installerar om.... detta för att undvika misstag som att installera på fel disk och skriva över sparad data! Så för säkerhets skull... bara systemdisken inkopplad medans du installerar om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag gjort innan men nu har jag lyckats kopiera över det jag verkligen vill sprar till en extern disk, och den disken ja skall ha vista på e på 300 gb å dom andra två på 500 gb styck.

Men den här gången får dom sitta i hela vägen så även vista fattar att dom hör till  ::)

Grymt stort tack för snabba och hjälpsamma svar, vad hade man gjort utan internet  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen återigen, får hoppas det blev rätt den här gången då..

För att slippa göra ny tråd......

Men nu vill jag ju göra rätt den här gången så exakt hur gör man för att ta bort behörigheten för två andra användare men behålla den själv ?!

Sen verkar en annan sak skum, om jag loggar inte på användare nr 2´s konto, går in på c: och letar upp mig under användare, då fick ajg ange lösen första gången för att komma åt filer m,m men nu behövs inte det längre, hur gör man här ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu vill jag ju göra rätt den här gången så exakt hur gör man för att ta bort behörigheten för två andra användare men behålla den själv ?!

Enklast är väl att gå in på "Användarkonton" i Kontrollpanelen, och ändra kontotypen till vanligt användarkonto på dom som inte skall ha Administratörsrättigheter.

Sen verkar en annan sak skum, om jag loggar inte på användare nr 2´s konto, går in på c: och letar upp mig under användare, då fick ajg ange lösen första gången för att komma åt filer m,m men nu behövs inte det längre, hur gör man här ?

Har du satt lösenord på ditt konto, så justerar du åtkomsten i "Nätverks och delningscenter".... också kontrollpanelen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att gå in på "Användarkonton" i Kontrollpanelen, och ändra kontotypen till vanligt användarkonto på dom som inte skall ha Administratörsrättigheter.

Skall kanske förklara mig bättre.

Vill alltså att dom andra två användarna inte skall ha till gång till hdd 2 & 3 överhuvudtaget.

Har bara ett admin konto och det är mitt.

Har du satt lösenord på ditt konto, så justerar du åtkomsten i "Nätverks och delningscenter".... också kontrollpanelen!

Det hjälpte icke, det va redan inställt på lösenordsskyddad delning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill alltså att dom andra två användarna inte skall ha till gång till hdd 2 & 3 överhuvudtaget.

Det verkar finnas flera sätt att få till samma effekt, och jag är osäker på vad som är rätt och fel, men så här gjorde jag för att få till en privat disk med åtkomst endast från ett konto!

Högerklicka på disken i "Dator" > välj "Egenskaper" > fliken "Säkerhet".

1. Tryck på "Redigera" under "Grupp- eller användarnamn"

2. Tryck "Lägg till" och skriv in ditt kontonamn i textboxen, samt tryck på "Kontrollera namn", och till sist "OK".

3. Markera ditt namn i rutan för "Grupp- eller användarnamn" och tilldela dig själv fullständiga rättigheter i kryssrutorna, i rutan under.

4. Ta bort profilerna "Autentiserade användare" och "användare"

5. Okeya allting och testa!

Inte helt lätt att förklara i text, hoppas bilden hjälper till att förtydliga!

dc8cf51307e8e3eae44e834ec9a0et.jpg

Vill du i framtiden att någon annan användare åter skall få till gång till disken så får du lägga till henom och tilldela rättigheter, på samma sätt som du gjorde med ditt eget konto!

Och som sagt... det finns kanske smidigare sätt att lösa detta, men detta fungerade i alla fall här!

Det hjälpte icke, det va redan inställt på lösenordsskyddad delning..

Det skall inte gå att öppna mappen överhuvudtaget från ett annat konto... ska försöka undersöka det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grym guide, felet jag gjorde förra gången va att jag inte la till mig själv med fullständiga rättigheter..

Men nu funkar det, kalas..

Å de andra problemet löste jag kort å gott på samma sätt fast jag gick in å valde bara mappen med mitt namn under C:

Tack återigen  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...