Gå till innehåll

Kan inte aktivera CD/DVD-enhet. Hjälp!


straati

Recommended Posts

Min CD/DVD-enhet vill inte aktiveras. Det har varit så ett bra tag, men känner nu att jag måste ta tag i det. Sitter inte så mycket vid datorn, men nu när jag har beställt Fallout: Collection så vill jag fanimej kunna installera den.

I Enhetshanteraren är den förkryssad, dvs inte aktiverad. När jag öppnar egenskaper och väljer Aktivera Enhet, så står det "Enheten går inte att aktivera". Vad fasn?

Det är secondary master, IDE (bred kabel). Går man in i BIOS så hittar den hårdvaran, men som sagt, i Enhetshanteraren går det inte att aktivera den. Testade att byta till secondary slave, men det gick inte heller.

Måste ha lyckats "stänga av" enheten på något sätt, men vet inte hur. Kanske någon tjänst som har gjort att den har stängts av?

Vad göra?  :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte att det skall vara nödvändigt att köpa nytt det är antagligen operativsystemet som fått fnatt brukar hända då och då gör som fjamsetramsa skriver så brukar windows sköta resten när datorn har startat om har varit med om att jag fått koppla bort en enhet och starta om datorn stänga av och sedan koppla in enheten på nytt varefter windows har känt igen maskinvaran och installerat den så ingen panik än

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren o starta om datorn..

Jag ber om ursäkt. Jag måste ha läst fel först, trodde du skrev att jag skulle INstallera drivrutinerna i enhetshanteraren. Nåväl, jag har testat som ni har skrivit, och det funkade. Tack för hjälpen!  :)

Dock misstänker jag att det kanske är något fel på min CD/DVD-läsare. Stoppar i min nya Fallout: Collection-skiva, och den bara tuggar och tuggar. Inget spelas upp automatiskt, och kollar man i Den här datorn, på ikonen som motsvarar min CD/DVD-läsare, så ser den precis likadan ut som om jag inte har någon skiva i. Läsaren hittar inte skivan.  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...