kattis Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Jag har en väninna som har haft photoshop. Det krånglade så hon avinstallerade detta och skulle sedan installera om det igen men då funkade det inte. Vad kan ha hänt`? Kan det ligga kvar något och "spöka" i datorn även om man avinstallerat det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Det finns alltid spår kvar av avinstallerade program. Särskilt i registret. En liten städning med t.ex. CCleaner kan nog rekommenderas (välj Slim-versionen). Vilken version av Photoshop är det? Senare versioner skall aktiveras. Avaktiverades datorn i samband med avinstallation (om det nu är en ny version av Photoshop)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Vad menas med Slimversionen ???? LB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Vad menas med Slimversionen ????LB CCleaner utan Yahoo Toolbar kallas Slim på nedladdningssidan jag länkade till i förra inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted September 22, 2008 Author Share Posted September 22, 2008 Det finns alltid spår kvar av avinstallerade program. Särskilt i registret. En liten städning med t.ex. CCleaner kan nog rekommenderas (välj Slim-versionen).Vilken version av Photoshop är det? Senare versioner skall aktiveras. Avaktiverades datorn i samband med avinstallation (om det nu är en ny version av Photoshop)? Hon hade CS installerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted September 22, 2008 Author Share Posted September 22, 2008 Kan också tala om att när hon skulle avinstallera photoshop så hittade hon inte det under Lägg till/ta bort program så hon deletade bara mappen photoshop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Har för mig att CS2 är första versionen som skall aktiveras. Hennes avinstallation får nog anses vara mycket ofullständig. Rensning av registret kan hjälpa. Om det är hela lösningen vet jag inte, men det skulle jag börja med. En effektivare registerrensare än CCleaner, är Comodo Registry Cleaner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted September 22, 2008 Author Share Posted September 22, 2008 Har för mig att CS2 är första versionen som skall aktiveras.Hennes avinstallation får nog anses vara mycket ofullständig. Rensning av registret kan hjälpa. Om det är hela lösningen vet jag inte, men det skulle jag börja med. En effektivare registerrensare än CCleaner, är Comodo Registry Cleaner. Om den är effektivare, varför använder inte man den jämt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Om den är effektivare, varför använder inte man den jämt? Bra fråga. CCleaner, som jag också rekommenderade, är i första hand (som jag ser det) en filstädare, som tar bort temp-filer och annat onödigt som tynger datorn. Registerrensaren där ser jag som en bonus, och den kör jag ofta i samband med filstädning. CCleaner är mycket bra, men bör kompletteras med en kraftfullare registerrensare, t.ex. den från Comodo. Här en jämförelse: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Comondo, finns den på svenska, är den gratis ??? LB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 22, 2008 Share Posted September 22, 2008 Comondo, finns den på svenska, är den gratis ???LB Comodo Registry Cleaner är helt gratis, men finns endast på engelska. Det är dock så lättanvänt att det inte borde ställa till några problem. Du kan ju alltid fråga här på alltomxp, om du undrar över en knapp eller meny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kattis Posted September 23, 2008 Author Share Posted September 23, 2008 Jag har nu installerat den mer avancerade cleanern och ska köra den men fattar inte vad jag ska trycka på för att komma igång och göra rätt. Är ingen höjdare på engelska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Börja med Scan my Registry. Det kommer då upp en varningsruta. Stäng alla andra program och klicka på OK. Då börjar sökningen i registret. Då resultatet visas är allt utom Unsafe Entries markerat. Om du också vill markera dessa får du ta ställning till. (Jag markerade dem.) Klicka sedan på Clean Registry, så är det klart. Klicka på Done. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Är denna ofarlig att andvända ?? Vad kan man mera göra med denna ?? Finns det någon instruktion på engelska, är man dålig på det kan man ju andvända Googles översättare. LB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 23, 2008 Share Posted September 23, 2008 Är denna ofarlig att andvända ?? Vad kan man mera göra med denna ??Finns det någon instruktion på engelska, är man dålig på det kan man ju andvända Googles översättare. LB Ofarlig eller inte diskuterades i en annan tråd. Det medföljer en rätt detaljerad instruktion på engelska (.chm-fil). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts