Gå till innehåll

Seg utforskare och Internet Explorer efter wowfx.dll virus utrensat


andsun

Recommended Posts

Hej alla,

sedan jag rensade ut ett virus som fanns i windowssystem32wowofx.dll filen har min maskin fortsatt att vara seg som stryk när det gäller att surfa med IE7.

Det konstiga är att med en virituell maskin och 1 GB minne så surfar jag normalt, dvs säkert 3ggr så fort.

Några tips??

Har en HPD mskin med Intel C2D 2.4 GHz, 3GB minne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har misstänkt det och drar mig för att ominstallera... men kanska bara att göra det mao.

wowfx.dll var en jäkel att bli av med iallafall. Kolla i windowssystem32 katalogen om den finns där då har ni den. Bara ett varningens ord. Jag använde ett program som heter Reanimator eller RegRun.

Tack

/a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte om det var så du menade men....

Det är inte alla datorer med wowfx.dll som har Virus!

Det är en fil som finns i många/alla datorer.

Information om man söker på t ex Google:

File that contains application programming interface (API) functions that allow 16-bit code to call 32-bit code.

wow32.dll should not be disabled, required for essential applications to work properly..

Betvivlar inte din kunskap utan ville bara klargöra detta så inte massor av användare försöker slänga den där filen i ren desperation  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten...

Vad hette själva viruset/trojanen?

Lättare att hjälpa dig hitta fler rester då..

Ett tips på vägen är att använda AutoRuns (sök på nätet bara) för att få bättre överblick vad som körs automatiskt i systemet.

Nästa tips är att använda ProcessExplorer för att lite mer exakt se vilken process det är som "tynger ner" din dator.

Bägge dessa program är "säkra" och kräver inte ens installation utan kan köras direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att e-son är lite av en kung här i forumet..

(Har läst länge men nyligen "vågat" börja skriva själv)

Därför läste jag de exakta bokstäverna lite bättre  ;) ;)

Hade jag gjort det från början skulle jag sett att det är helt riktigt att WOWFX.DLL VISST ÄR FARLIG!!

Ursäkta  :-

Läste fel på en bokstav och hittade en fil som alls inte är farlig. Så nära men ändå inte.

Tack e-son för din snabba grymma koll på detta forum.

Jag bugar mig för överheten och går tillbaka till att läsa alla fina kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att e-son är lite av en kung här i forumet..

(Har läst länge men nyligen "vågat" börja skriva själv)

Därför läste jag de exakta bokstäverna lite bättre  ;) ;)

Hade jag gjort det från början skulle jag sett att det är helt riktigt att WOWFX.DLL VISST ÄR FARLIG!!

Ursäkta  :-

Läste fel på en bokstav och hittade en fil som alls inte är farlig. Så nära men ändå inte.

Tack e-son för din snabba grymma koll på detta forum.

Jag bugar mig för överheten och går tillbaka till att läsa alla fina kommentarer.

Kungarna är avskaffade i forumet sen en tid tillbaka!  ;)  ...och läsa fel kan vem som helst göra, så låt inte det avskräcka dig från att skriva! Ju fler som hjälps åt, dessto bättre!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag vet att e-son är lite av en kung här i forumet..

(Har läst länge men nyligen "vågat" börja skriva själv)

Därför läste jag de exakta bokstäverna lite bättre  ;) ;)

Hade jag gjort det från början skulle jag sett att det är helt riktigt att WOWFX.DLL VISST ÄR FARLIG!!

Ursäkta  :-

Läste fel på en bokstav och hittade en fil som alls inte är farlig. Så nära men ändå inte.

Tack e-son för din snabba grymma koll på detta forum.

Jag bugar mig för överheten och går tillbaka till att läsa alla fina kommentarer.

Ash, vi missar alla lite då och då. Ibland vet man inte vad man pysslar med. Har själv fått ren blackout ibland och är det förste att garva åt mig själv.

Kör på med inläggen du. ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När både e-son och DimensionX säger det så  ;)

(Har läst och sett att ni bägge har koll!)

Bra att kung har försvunnit för antalet inlägg säger ju inget om kvaliteten  ;)

Jag har "snyltat" länge nog på alla svar och tips tycker jag och vill bidra lite själv.

Är inte helt ovan heller. Har utbildat/supportat inom datorer och program sedan 1995.

För tillfället sitter jag i Kundsupporten på ett av landets största universitet och svarar på samtal.

Så lite borde jag allt kunna bidra med. Om inte annat finns det grym kompetens internt att fråga  ;D

Så jag hoppas att jag med tiden kan skapa mig ett lika bra rykte som vissa andra här har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för inläggen,

som e-son säger är det nog bäst att rulla om maskinen. Hade jag varit ordentlig och tagit vara på System Restore punkterna så kanske en sådan återställning räckt ;-}

Ibland är man för nitisk i sin jakt på utrymme. 8)

Sitter också med datorsupport och systemdrift men ibland så ska man ställa frågor, även om de är lite dumma ibland. Ingen kan allt, jag har insett att jag kan mycket men också att det är otroligt lite i förhållande till vad som krävs för att vara bra (kung).

Ganska ny i det här forumet men ni verkar vara snabba att svara och kompetenta så jag ska nog vistas här mer.

TTFN

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...