Gå till innehåll

Problem med Windows Update i Vista


e-son

Recommended Posts

Det kan finnas många olika anledningar till att Windows Update inte fungerar som det är tänkt, i Windows Vista, men dom vanligaste felen går oftast att åtgärda med en eller flera av dom "Fixar" som jag beskriver här!

Fix 1:

1. Skriv regedit i startmenyns sökfält, och starta programmet "regedit.exe", som visas högst upp i fönstret.

2. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE / COMPONENTS och kontrollera om följande tre värden finns i den högra fönsterdelen:

PendingXmldentifier

NextQueueEntryIndex

AdvancedInstallersNeedResolving

3. Om de finns så tar du bort alla tre genom att högerklicka på dem och välja "Ta bort".

4. Stäng ner Registereditorn, samt starta om datorn och prova Windows Update igen!

Vill du inte pilla i registret själv, så kan du ladda ner, och köra, den registerfil som jag bifogar. Den gör exakt det jag har beskrivit ovan, och är helt ofarlig att köra, även om det inte är detta fel som orsakar dina update-problem!

FixUpdateVista_1.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\COMPONENTS]
"AdvancedInstallersNeedResolving"=-
"NextQueueEntryIndex"=-
"PendingXmldentifier"=-

Fix 2:

Denna fix går i korthet ut på att återställa och förnya några av dom komponenter som ingår i updatefunktionen, men är såpass tidsödande och krånglig att utföra manuellt, så jag nöjer mig med att lägga ut koden för den som själv vill tillverka batch-filen, eller helt enkelt ladda ner den jag bifogar. I likhet med föregående fix, så är även denna, helt ofarlig att köra. Oavsett om det är detta som orsakar problemen eller inte!

FixUpdateVista_2.bat

@echo on
net stop wuauserv /Y
net stop bits /Y
net stop cryptsvc /Y
ren %systemroot%System32Catroot2 oldcatroot2 
net start cryptsvc
ren %SYSTEMROOT%SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
regsvr32 wuapi.dll /s
regsvr32 wuaueng.dll /s
regsvr32 wucltux.dll /s
regsvr32 wups2.dll /s
regsvr32 wups.dll /s
regsvr32 wuwebv.dll /s 
net start bits
net start wuauserv
net start Eventlog

Fix 3:

Det här är troligen ett mer ovanligt, men ändå fullt möjligt fel!

1. Skriv services.msc i startmenyns sökfält, och starta programmet "services.msc", som visas högst upp i  fönstret

2. Dubellklicka på "Background Intelligent Transfer Service".

3. Under fliken "Inloggning" ser du till att allt som står under Maskinvaruprofil är aktiverat. Om något inte är aktiverat, markera dom en efter en och aktivera, sen verkställ!

4. Under fliken Allmänt ser du till så att startmetoden är satt till Automatiskt (förskjuten start) och klickar på Starta om den inte är startad.

5. Verkställ alla ändringar och stäng ner alla fönster, starta om datorn och försök uppdatera!

Fix 4:

Om man konfigurerar Vista för att ingå i en domän, så skapas en registernyckel som får Windows att leta efter en uppdateringsserver inom domänen, i stället för att uppsöka Windows update, och om ingen server hittas får man felkoden 0x80244019. Detta kan åtgärdas genom att ändra ett värde på en av undernycklarna. Ändra manuellt i registret eller använd den färdiga .reg-fil jag bifogar! Denna fix bör endast användas om man vet säkert att datorn ingår i en domän, och att datorn skall uppdateras via Windows update.

FixUpdateVista_4.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AU]
"UseWUServer"=dword:00000000"

Om inget av ovanstående hjälper!

Länk till Microsofts kostnadsfria support för updateproblem!

https://support.microsoft.com/oas/default.a...amp;x=8&y=8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...