Gå till innehåll

Antal filer, går det att ta reda på?


Stim

Recommended Posts

kan på något sätt visa hur många filer (helst också alla dolda) som finns på en vista disk/partition ? Eller på annat sätt går och kolla genom nåt program eller nåt. Har testat med högerklicka på en partition men ingen info om jus det vad jag kunde hitta.

Undrar lite för mitt antivirus program säger efter varje sökning att si o så många filer genomsöktes men misstänker att siffrorna är långt under antal filer som egentligen finns. Typ ca 700.000 genomsökta filer o förutom Windows disken finns totalt 3 andra diskar inpluggade som nästan är fulla . Jag vet inte alls hur antivirus program säker genom om den söker i samtliga filer eller vad det är för siffror men  tycker siffran den visar låter väldigt lite. 

skulle va vara bra om det går ta reda antal filer som finns på en partition där till exempel Windows är installerat samt övriga diskar i burken om det går på nåt sätt, för att få en rimlig bild av hur noga det söks genom eller om det hoppar över en massa filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick faktiskt att få fram i Vista.

För den som vill så kan man göra så här;

gå in tex på C: och där markerar alla mappar och filer, högerklicka sen och i menyn välja egenskaper så börjar de söka genom alla filer och mappar på C: disken.

Svårare än så var det alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Nu vet inte jag va du har för Anti-Virus paket men när man kör en fullständig genomsökning så går den även igenom alla filer som är komprimerade, WinZip-WinRar m.m.

Det gör NIS allafall.

Jag ligger runt ;D 800.000 filer ;D på min PC, med 750 GB, recoverypartition för XP, dualboot mellan XP och Vista Ulimate och en backup disk med filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är min lilla statistik över sökningen. Den söker alltså genom alla filer plus mer. Tyckte NIS visade lite först men verkar inte var mer filer på diskarna som jag först trodde. I alla fall, här e en liten översikt o jag gjorde en fullständig genomsökning istället. Skickar med  (jobbigt o skriva av) en bild på resultatet.

C filer: 200791______Mappar: 25024_____Använt utrymme: 32.2GB  (på 500GB)

D filer: 1413________Mappar: 23________Använt utrymme: 34.8GB  (på 500GB)

E filer: 94453_______Mappar: 8370 _____Använt utrymme: 340.8GB (på 500GB)

F filer: 1157________Mappar: 126 ______Använt utrymme: 354GB  (på 500GB)

A filer: 0___________Mappar: 0 (diskettstation)

Y filer: 0___________Mappar: 0 (DVD enhet)

Z filer: 0___________Mappar: 0 (DVD enhet)

Sammanfattning;

Använt GB totalt: 761.8.

Filer totalt: 297814____Mappar totalt: 33543

Filer + mappar totalt: 331.357

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Från ena till det andra, satt och kikade lite på bifogade bilden där det står 239 på "Registerposter". Är det inte fler än 239 registerposter bara i Vista? Tycker det låter väldigt lite med bara 239.

Vissa program man installerar brukar skapa en jäkla massa poster. Även när man avinstallerar så lämnas det ofta kvar en jäkla massa poster. Ofta rätt störande eftersom man får sitta och plocka bort manuellt en efter en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Från ena till det andra, satt och kikade lite på bifogade bilden där det står 239 på "Registerposter". Är det inte fler än 239 registerposter bara i Vista? Tycker det låter väldigt lite med bara 239.

Vissa program man installerar brukar skapa en jäkla massa poster. Även när man avinstallerar så lämnas det ofta kvar en jäkla massa poster. Ofta rätt störande eftersom man får sitta och plocka bort manuellt en efter en.

Då har NIS gjort en snabbsökning i registret.

Gör jag en snabbsökning med SuperAntiSpyware, söks 293 registerposter igenom, men vid fullständig genomsökning 3 921 registerposter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en stor skillnad med 3921. Då är ju 239 väldigt lite!

Vad testet körde jag alternativet "Kör en fullständig systemsökning" och fick det resultatet. Snabb sökningen körde jag inte vid det här testet för kolla amtal filern som söks genom. Konstigt att det visar 239 poster bara om du inte menar fullständig genomsökning på annat vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån fler som bara får ca 239 genomsökta poster med "Norton Internet Security 2008"? Men alternativet "Kör en fullständig systemsökning"?

Verkar ju värdelöst om den inte söker genom mer med "Kör en fullständig systemsökning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en fullständig sök nu med SUPERAntiSpyware. Bifogar resultatbild nedan.

Som väntat inga vurusar eller annat skräp . Intressant att den scannade så många fler registerposter än vad NIS gjorde. Däremot när det gäller antal filer (File  Items) så sökte den långt under vad NIS gjorde. Med sina 30.994 bara.

NIS resultat från tidigare post; 611.447 filer o kataloger.

Antal filer o mappar i datorn; [enligt windows)

Filer totalt: 297.814____Mappar totalt: 33.543

Filer + mappar totalt: 331.357

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...