Gå till innehåll

Problem att återställa backup i Vista!


drajsnow

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har nyligen köpt en ny dator med Vista Home Premium. Har lagt in alla mediefiler, foton, filmer o dylikt från min gamla dator. Blev uppmanad av Vista att göra en säkerhetskopiering. Gjorde det och valde att lägga säkerhetskopian på min externa hårddisk.

Inga problem, trodde jag, till dess jag skulle återföra filerna efter ett litet datahaveri.

Från system och underhåll - återställ filer verkar det omöjlig att återställa de sparade filerna. Vista hittar inte min externa hårddisk via detta fönster. Under "dator" hittar jag hårddisken och på den ligger även alla filer, men jag lyckas inte få den till datorn.

Vad göra?

/ Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat om Vista så skall du under knappen "Återställ filer" använda "Avancerad återställning".

I nästa fönster väljer du åter igen "Avancerad återställning" och sedan "Vad vill du återställa?".

Välj sista alternativet "Filer från en säkerhetskopia som har skapats på en annan dator".

Nu får du möjligheten välja bland diskar och CD/DVD källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att du ser disken så förutsätter jag att du även kan välja disken i återställnings programmet

enligt mitt förra inlägg.

På disken i fråga så måste filen MediaID.bin finnas intill foldern med samma namn som din dator.

Innehållet är skyddat så du kan behöva ta ägarskap över filerna så du ser dem.

Filerna i foldern är av typen packade ZIP-filer så du behöver inte använda återställningsprogrammet

för att kunna plocka ur innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag ser den inte alls, det är ju det som är så skumt! Jag kan föra över filer till och från den externa via "dator"-knappen, men den dyker inte upp under avancerad återställning...

Jag tog bort alla filer från den externa och gör just nu en ny säkerhetskopiering. Förhoppningsvis ska de funka sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...