drajsnow Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Hejsan! Jag har nyligen köpt en ny dator med Vista Home Premium. Har lagt in alla mediefiler, foton, filmer o dylikt från min gamla dator. Blev uppmanad av Vista att göra en säkerhetskopiering. Gjorde det och valde att lägga säkerhetskopian på min externa hårddisk. Inga problem, trodde jag, till dess jag skulle återföra filerna efter ett litet datahaveri. Från system och underhåll - återställ filer verkar det omöjlig att återställa de sparade filerna. Vista hittar inte min externa hårddisk via detta fönster. Under "dator" hittar jag hårddisken och på den ligger även alla filer, men jag lyckas inte få den till datorn. Vad göra? / Anders Quote
waxinator Posted September 28, 2008 Posted September 28, 2008 Om du har installerat om Vista så skall du under knappen "Återställ filer" använda "Avancerad återställning". I nästa fönster väljer du åter igen "Avancerad återställning" och sedan "Vad vill du återställa?". Välj sista alternativet "Filer från en säkerhetskopia som har skapats på en annan dator". Nu får du möjligheten välja bland diskar och CD/DVD källor. Quote
drajsnow Posted September 28, 2008 Author Posted September 28, 2008 Jag har försökt det, men datorn hittar inte mina filer, trots att jag ser dem då jag öppnar den externa hd via datorn.... Quote
waxinator Posted September 30, 2008 Posted September 30, 2008 När du skriver att du ser disken så förutsätter jag att du även kan välja disken i återställnings programmet enligt mitt förra inlägg. På disken i fråga så måste filen MediaID.bin finnas intill foldern med samma namn som din dator. Innehållet är skyddat så du kan behöva ta ägarskap över filerna så du ser dem. Filerna i foldern är av typen packade ZIP-filer så du behöver inte använda återställningsprogrammet för att kunna plocka ur innehållet. Quote
drajsnow Posted September 30, 2008 Author Posted September 30, 2008 Nej, jag ser den inte alls, det är ju det som är så skumt! Jag kan föra över filer till och från den externa via "dator"-knappen, men den dyker inte upp under avancerad återställning... Jag tog bort alla filer från den externa och gör just nu en ny säkerhetskopiering. Förhoppningsvis ska de funka sen... Quote
Recommended Posts