vajlent Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Jag har gjort den liten guide på hur du fixar detta med några enkla värden som du lägger i registret. Det är sedan precis lika enkelt att ta bort/radera dessa om du sedan skulle vilja detta. Ok, då kan vi börja. 1. Öppna registereditorn (regedit) genom att gå till Startmenyn, klicka på Kör & skriv sedan in regedit, klicka sedan OK när UAC poppar upp. 2. Navigera till följande: HKEY_CLASSES_ROOTDirectoryBackgroundshell 3. I den vänstra menyn, höger-klicka på shell, välj "Nytt" & sedan "Nyckel". Döp den till Aero PÅ. (se bild nedan) 4. Höger-klicka på Aero PÅ, välj "Nytt" & sedan "Nyckel". Döp den till "command". (se bild nedan) 5. I den högra menyn, höger-klicka på "Standard", välj "Ändra". Skriv in följande värde under "Data", Rundll32 dwmApi #102 klicka sedan OK. (se bild nedan) Registret ska nu se ut som bilden nedan visar. 6. I den vänstra menyn, höger-klicka på shell, välj "Nytt" & sedan "Nyckel". Döp den till Aero AV. (se bild nedan) 7. Höger-klicka på Aero AV, välj "Nytt" & sedan "Nyckel". Döp den till "command". (se bild nedan) 8. I den högra menyn, höger-klicka på "Standard", välj "Ändra". Skriv in följande värde under "Data", Rundll32 dwmApi #104 klicka sedan OK. (se bild nedan) Registret ska nu se ut som bilden nedan visar. 10. Höger-klicka nu på skrivbordet så ska det se ut som bilden nedan visar. KLART!!! Du kan nu stänga ner regedit. *För att radera eller ta bort dessa värden i registret går du till följande; HKEY_CLASSES_ROOTDirectoryBackgroundshell Högerklicka på respektive värden "Aero AV" & "Aero PÅ", välj ta bort, klicka sedan OK. Stäng ner regedit och allt är klart. Enkelt att förstå hoppas jag. Jag postar även guiden som 7zip fil för nedladdning. Den kan hämtas här Lycka till //vajlent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Väldig snygg guide du gjort. Enkelt och lättförståligt att följa. En sak jag tänkte på, vet inte om det är möjligt, i menyn att bara visa en rad i taget? Typ om den är På så visas bara "Aero Av" och är den Av så bara "Aero På" ? Tycker den är bra som den är annars och snyggt arbetat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 27, 2008 Author Share Posted September 27, 2008 Tack. : Det hade varit kanon om man kunde fixa det! -men jag vet tyvär inte om det är möjligt. Men man ser ju vilket man använder om man så säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Så sant så Synd, kanske nån annan kan bygga på ditt verk lite. Själv har jag tyvärr inte erfarenhet av ändra Windows så där. Ha 2 rader i meny är ändå inte hela världen och funkar ju bra det med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 27, 2008 Author Share Posted September 27, 2008 Det är ju ett väldigt smidigt sätt att komma åt "Aero" funktionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Jevvlar vilken hightech guide Ska se om jag kan fixa fram en smart lösning för att bara ha en menyrad Edit: Jo men nu när jag testade din guide så funkar den inte som den ska? När jag trycker i min meny så blir bara mitt aero omställt till vitt med ingen transparens? Verkar helt fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 27, 2008 Author Share Posted September 27, 2008 Verkar ju mycket konstigt! Jag testade det hela förmiddagen innan jag postade det & för mig funkar det hela tiden och har alltid gjort. Du kanske har missat nått litet tecken eller dylikt i det du ska skriva in...?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Jag har Vista Home Premium 64-bitar, men det ska väl inte spela någon roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 27, 2008 Author Share Posted September 27, 2008 Nej, det ska inte spela någon roll...tror jag... :- ... *jag har ju dock 32 bitars (x86) versionen & guiden är ju skriven efter den... men som sagt tror jag inte det ska ha någon betydelse. Börja med att ta bort register posterna igen som jag beskrivit och gör om allt från början igen & se om det hjälper. Starta om datorn kan ju vara ett alternativ, eller kanske bara logga ut och logga in igen kanske också funkar. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Jag kör med ultimate 32 och fungerar tror jag. Fungerar på samma sätt som när genomskinlighet manuellt aktiveras och avaktiveras. Vad jag förstår med Aero är just genomskinlighet som är Aero? på mappar, fönster, aktivitetsraden osv. och då fungerar det. Men vid omstart gick den över dock till Aero igen. Windows ändrar annars automatiskt om det är nåt program som inte pallar areo, och växlar sen tillbaka till areo efter man stängt program som inte pallar. Hos andra kanske det här inte fungerar som det ska riktigt och då är det här bra speciellt för dom. Aktivitetsraden blir grå när jag ändrar med det här som när jag manuellt avaktiverar genomskinligheten. Inte så snygg med grått egentligen. När Vista sköter det själv ser det mer ut som den växlar över till vista-basic-temat. Bästa vore om det vid "Aero Av" istället startade/växlade till "vista-basic-temat". Om man vet vad som startar basic temat så kanske man istället kan lägga in det som data istället, i nyckeln i registret ? Skulle vara bättre tycker jag så slipper man den gråa aktivitetsraden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted September 27, 2008 Share Posted September 27, 2008 Vilket missförtånd! Jag trodde ni skulle ändra mellan vista basic temat, och mellan aero. Men ni ändra bara mellan olika teman i aero ju. Jag får ju grå aktivitetsbar och ingen genomskinlighet - men det är ju fortfarande aero. Har försökt leta efter fel länge nu och så visar det sig att det varit rätt hela tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 28, 2008 Author Share Posted September 28, 2008 Det hade ju absolut varit det bästa om man kunde skifta mellan just aero & basic. Jag har dock ingen aning om hur men det finns säkert ett sätt att fixa detta. Hoppas på en utveckling av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drajsnow Posted September 28, 2008 Share Posted September 28, 2008 Det gör jag med. För visst borde batteritiden bli betydligt bättre med Aero "AV"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vajlent Posted September 28, 2008 Author Share Posted September 28, 2008 Nja, en aning kanske. -du får inte ha så många program igång samtidigt. ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts