Gå till innehåll

Nya minnen till gammal dator!


MickeMus

Recommended Posts

Sitter och klurar lite på vad som gäller med att uppgradera minnen på en gammal dator

med moderkortet Asus P4PE. Det stödjer ddr 333 MHz och har 3 minnesplatser.

Jag läste att det stödjer max 2 gig minne, men min fundering är då hur stora minnesmoduler den stödjer?  :- Borde väl funka med 1 gigs annars kan man ju aldrig skrapa ihop 2 gig på 512 moduler?!?

Känns som 1 gig mer, borde bli ett uppsving mot de 512 som sitter i en maskin med xp.

Erfarenheter någon. Svar tages tackamt emot  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesreglerna är en aning komplicerade för detta moderkort.

Hittade en manual för P4PE-X/TE. (Är det rätt modell?)

Moderkortet stöder PC3200 (400 MHz), om du har en CPU med 800 MHz FSB. Se sidan 22 (1-12) i manualen. Stödda minnesstorlekar: 64, 128, 256, 512, 1024 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter bara P4PE  inget mer. Men rent tekninskt behöver man inte vara Einstein för att luska

ut att man måste ha minst en sticka på 1gig för att få ihop 2 gig på 3 slots  ;D

Men om man skulle trycka i 400 minnen så klockas dom väl ner till 333 om den inte klarar av dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom moderkortet stöder PC3200 (400 MHz), ser jag ingen anledning att sätta i PC2700 (333 MHz), om du inte har en sådan modul, och vill komplettera med en som har samma specifikationer. (Vet inte om moderkortet stöder dubbla kanaler, men det kan vara en anledning att använda moduler av samma typ.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...