linnet Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 någon som har förslag på nåt bra gratisprogram som komprimerar film/foto filer så smått som möjligt. mvh linnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linnet Posted September 30, 2008 Author Share Posted September 30, 2008 följdfråga. när man packar upp dem sen tappar man mycket i kvalite eller blir det ingen förlust kvalitemässigt. linnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Kanske WinUHA kan vara något? Förlustfri komprimering, och därför inte särskilt effektiv på redan komprimerade bild- och videofiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Det beror helt på om du har förlustfri komprimering eller inte. Bilder som sparas som jpg förlorar kvalite varje gång man spara bilden. Bilder som sparas som png förlorar ingen kvalite och är därför exakta kopior. Man kan ju sen bestämma hur mycket bilderna ska komprimeras - även vid förlustfri komprimering. Skillnaden är att det tar längre tid att packa / packa upp bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Om det gäller förlustfritt bildformat är troligen JPEG XR, även känt som HD Photo (utvecklat av Microsoft), det effektivaste valet. Det är också mycket effektivt som förstörande format. Det stöds dock ännu inte av så många program. Det finns ett tillägg till Photoshop. Förlustfria (komprimerade) videoformat är det ont, eftersom de inte är så användbara. Apple Animation är förlustfritt om man ställer in högsta kvalitet. Inte helt överraskande ger det förhållandevis enorma filer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linnet Posted October 1, 2008 Author Share Posted October 1, 2008 jag har under våren sommaren hösten filmat/fotat fotbollslaget här hemma och fått ihop nästan 100 ggb som nu ligger på min dator . tänkte jag skulle ordna och bränna över dem på skiva för att lösgöra plats på min externa och så vill jag ju spara på materialet för framtiden. filerna blir mjpeg/jpg testade winrar men de blir ju inte så små kollade även winhua jowa men tyckte de påminnde om winrar. skall man bränna ner de rakt av blir de en massa skivor men samtidigt vill man ju inte komprimera sönder dem heller men de är kanske ingen fara. mvh linnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Det effektivaste videoformatet är AVC (H.264). Använder du det, och väljer högsta kvalitetsinställning i programmet (gärna 2-passkodning), får du ned filstorleken jämfört med MJPEG, utan att kvaliteten försämras synbart. Men detta är mycket tidskrävande! Varför inte skaffa ytterligare en hårddisk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linnet Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 tog beslutet att rensa bort alla klipp som jag sen har satt ihop som hel film istället . så det blev 10ggb istället för 100ggb det går inte att spara på allt ändå fotona sparade jag med ja och snart får man investera ien extern qvantumdisk ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts