Gå till innehåll

Komprimera film- och fotofiler?


linnet

Recommended Posts

Det beror helt på om du har förlustfri komprimering eller inte. Bilder som sparas som jpg förlorar kvalite varje gång man spara bilden. Bilder som sparas som png förlorar ingen kvalite och är därför exakta kopior.

Man kan ju sen bestämma hur mycket bilderna ska komprimeras - även vid förlustfri komprimering. Skillnaden är att det tar längre tid att packa / packa upp bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller förlustfritt bildformat är troligen JPEG XR, även känt som HD Photo (utvecklat av Microsoft), det effektivaste valet. Det är också mycket effektivt som förstörande format. Det stöds dock ännu inte av så många program. Det finns ett tillägg till Photoshop.

Förlustfria (komprimerade) videoformat är det ont, eftersom de inte är så användbara. Apple Animation är förlustfritt om man ställer in högsta kvalitet. Inte helt överraskande ger det förhållandevis enorma filer. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har under våren sommaren hösten filmat/fotat fotbollslaget här hemma och fått ihop nästan 100 ggb som nu ligger på min dator .

tänkte jag skulle ordna och bränna över dem på skiva för att lösgöra plats på min externa och så vill jag ju spara på materialet för framtiden.

filerna blir mjpeg/jpg testade winrar men de blir ju inte så små kollade även winhua jowa men tyckte de påminnde om winrar.

skall man bränna ner de rakt av blir de en massa skivor  men samtidigt vill man ju inte komprimera sönder dem heller men de är kanske ingen fara.

mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det effektivaste videoformatet är AVC (H.264). Använder du det, och väljer högsta kvalitetsinställning i programmet (gärna 2-passkodning), får du ned filstorleken jämfört med MJPEG, utan att kvaliteten försämras synbart. Men detta är mycket tidskrävande!

Varför inte skaffa ytterligare en hårddisk? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog beslutet att rensa bort alla klipp som jag sen har satt ihop som hel film istället .

så det blev 10ggb istället för 100ggb det går inte att spara på allt ändå fotona sparade jag med

ja och snart får man investera ien extern qvantumdisk ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...