Gå till innehåll

Extern hårddisk byter enhetsbeteckning ibland


swerogge

Recommended Posts

Hej. Mitt system byter enhetsbetäckning då och då på min externa hårddisk vilket ju resulterar i en del onödiga problem. Ibland heter den "G", ibland "I", ibland någon annan bokstav.

Någon som vet hur man ser till så att systemet inte byter enhetsbetäckning på hdd:arna? ..vill alltså att hdd:en alltid ska ha samma betäckning oavsett om den startar upp vid systemuppstart eller inte.

Den externa hdd:en har alltså en egen ON-knapp, jag startar hdd:en då jag behöver den. Den startar alltså inte automatiskt då systemet startar.. det är väl måhända där som källan till mitt problem sitter .. eller (??)

Vänligen, Roger Olofsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe, Det är väl en riktigt Brunstig Tjur du har som hårddisk då, eftersom den byter BetÄckning, den har väl tröttnat på samma gamla vanliga kossa, och vill ha omväxlande sex då o då!

Om du ser till att ha din externa hårddisk på och inkopplad, tar och högerklickar DenHärDatorn, väljer Hantera, sen DiskManagement (kanske heter DiskHantering i svensk XP ?!), och där Högerklickar på den externa disken (finns två olika ställen att klicka på, så prova bägge, blått fält är korrekt att klicka på) så du ser Byt EnhetsBetEckning (Hahaha!  E ska det vara!), så kan du sen välja en fast bokstav den använder varje gång du startar den överhuvudtaget.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack LbL!!  :D (risk att 'hon' mörknar om jag fortsätter betÄcka på webben, förståss, kan ju bli anklagad för att söka "syber6"  :-[)

Tackar så mye för hjälpen !! Hittade det du skrev om via KP/Datothantering.. dessutom valde jag att låta dem vara "aktiva" genom högerklicket vilket jag hoppas inte ställer till det för mig eftersom det inte går att ta tillbaka det "aktiva valet" genom samma högerklick  ???

Ha en bra dag !! /Rogge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det kan innebära någon nackdel att låta de externa hdd:arna vara just "Aktiva", nån här som vet hur det ligger till med det ??

Trots allt känner jag mig en aning bekymrad över att jag inte lyckas återställa dem till "Inaktiva" eller rättare sagt ta bort dem som "Aktiva". En Systemåterställning hjälpte inte i detta fallet (Systemåterställningen behövdes annars ändå, i ett annat sammanhang). /Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det kan innebära någon nackdel att låta de externa hdd:arna vara just "Aktiva", nån här som vet hur det ligger till med det ??

Alla mina diskar, både externa och interna, har status Aktiv.

Man kan dock inte ha mer än en Aktiv partition per disk och det skall vara systempartitionen

om disken skall vara bootbar. Man kan inte inaktivera Aktiverad disk men man kan flytta om

Aktiv till rätt partition.

Mina externa diskar har jag tilldelat egna enhetsbokstäver via Diskhanteraren och det fungerar perfekt.

D=Datadisk, U=Underhllning, R=Regin-USB, S=Sony-USB och C=Cystemdisk... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla svaren !!

Det där med en sén bokstav ska jag ta-till nästa gång det strular!

Ang. Aktiv enhet: Det var inte förvånade på något sätt att jag kunde ställa de externa hdd-arna till jusr 'aktiva' men däremot förvånade det mig att de inte gick att stälal tillbaka till 'inaktiva' som de var innan.. vilket iof kanske inte spelar någon teater men men...

..jag ser mitt problem som löst. Tack alla!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...