Gå till innehåll

Defragmentering gjorde att 10GB extra diskutrymme utnyttjades


zerorez

Recommended Posts

Defragmenterade min dator igår för första gången.

När jag brukade göra det på min gamla dator så blev det alltid mer utrymme tillgängligt på hårddisken av det. Men nu försvann det ca 15Gb.

Jag startade en ny defragmentering i morse och hittills har det försvunnit ca 10Gb till.

Är detta normalt?

På förra datorn hade jag XP och nu har jag Vista. Och har använt det defragmeringsprogram som finns i datorn på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt...  :-[

Jag provade att defragmentera en 750GB datadisk.

Disken hade fragmenteringsgrad 7.55% och hade 518GB fritt utrymme före defragmenteringen.

Efter 67% körning avbryter jag och har nu 482GB fritt. Alltså har 36GB förbrukats..[/b].

Med verktyget TreeSize Professional ser jag att det är foldern System Volume Information som

växer hela tiden.  Dess storlek var 14GB före defragmenteringen och är nu 42GB stor.

Foldern håller ordning på diskförändringar och av den anledningen ökas dess storlek hela tiden.

Syftet är att kunna återställa filförändringar (Systemåterställning).

Denna stora förlust tänker jag återfå genom att rensa folderns innehåll. Det görs på följande sätt:

Öppna "Kontrollpanelen - System - Systemskydd". Nertill under "Automatiska återställningspunkter" så

väljer man vilka diskar som skall övervakas. När man avslutar en sådan övervakning så nollställs

foldern för den disken.

I mitt fall så är jag endast intresserad av att övervaka systemdisken och det var datadisken som fylldes.

Alltså avmarkerar jag datadisken (och Utför eller Apply) och i samband med detta så rensas foldern efter

några minuter (beroende på storleken). Om din disk redan var omarkerad så markera den och välj att

skapa en ny återställningspunkt för att sedan åter igen avmarkera disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta.

Jag gjorde en diskrensning innan min andra defrag... och en stund efter den var klar så kom allt förlorat minne tillbaka. Alltså även det som försvann efter första defrag.. som jag gjorde igår.

Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...