Gå till innehåll

(LÖST) Går det att använda datorn till karaoke?


Silverbird

Recommended Posts

Hej!

Har en ny Vista premiumdator med Media player 11.

Går det att använda datorn till Kareoke??

Datorn har en mikrofoningång och jag har en Philips Kareokemikrofon.

Impedans 600 ohm.

"Sensetivety" -80db+/-3db (vad nu det innebär)

Mikrofonen fungerar men även när volymen är på max är ljudet väldigt lågt!

Att spela upp en cd i Windows Media Player och sedan sunga till är inte att tänka på. Sången hörs inte!

Antingen går det inte (mikrofonen fungerar inte ihop med datorn) eller så är det jag som inte vet hur man gör!

Hälsningar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera mikrofon inställningen i Kontrollpanelen - Ljud - fliken Inspelning - Mikrofon - fliken Nivåer.

Sedan kan du även ballansera ljudstyrkan mellan Media Player och Mikrofonen via Mixer som du hittar

när du klickar på högtalaren nere till höger och väljer Mixer.

Datorn har en mikrofoningång och jag har en Philips Kareokemikrofon.

Impedans 600 ohm.

"Sensetivety" -80db+/-3db (vad nu det innebär)

Det är en 'normal' mikrofon och dess känslighet för ljud är bra. Ju lägre (större minusvärde) dess bättre.

+/- 3db innebär att skillnaden i känslighet mellan höga och låga toner (inom frekvensområdet) är sådär....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se till att du stoppat in microfonen i rätt ingång.

Jag som inte brydde mig om min förra dator så mycke körde ofta in mina högtalares sladd i ett helt random hål - ibland kom det ljud och ibland kom det riktigt lågt ljud för jag valde fel ingång.

Testa andra hål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar!!!

Waxinator: Det första med Kontrollpanelen - Ljud och Nivå har jag gjort. Mikrofonen är väl avaktiverad som standard. Att kunna balansera ljudnivån mellan mikrofon och media player med "Mixer" låter bra. Det får jag inte riktigt till. När jag öppnar "Mixer" har jag två enheter. "Högtalare" och "Program-Windows ljud" Mikrofonen hittar jag inte. Hur får jag dit den? Nu tror jag även den står på max trots att ljudet är så lågt. Ser så ut på en hel del andra håll. Finns otroligt mycket inställningar när det gäller ljud. Till vänster om klockan har jag en röd högtalarikon (Realtek Audio Manager). Dubbelklickar man där hittar man mycket. Under fliken "Digital Output" hittar man bl.a. en "grön gubbe" under vilken står karaoke. Med pilar under kan man ändra från +4 till -4. Vet ej vad det innebär. Klickar jag på fliken mikrofon står volymen på max.

JoWa: Tittade i mitt ljudkortsprogram. Där finns ett skjutreglage där man kan ställa in "Microphone Boost". Det var inställt på 20 db som standard. Gick att höja till 30 db.

DimensionX: Tack för den mycket bra länken. Har hämtat hem programmet. Vad jag sett hittills verkar det fungera utan problem på Vista trots att det står annat på din länk och hemsidan  (Recommended Configuration: Windows XP)

Mikrofonen sitter där den ska. Finns en mycket tydlig symbol.

Tyvärr har jag ännu samma problem. Ljudet från CD:n dränker ljudet från mikrofonen. Kanske kan den karaokemikrofon jag använder (Philips SBC MD110) inte ge högre ljud.

DimensionX: Under Kontroll-Mikrofon finns "Level". Den gröna stapeln når som högst till mitten hur mycket man än "skriker" i mikrofonen. Bör den inte nå ända upp??

Skall nu använda era tips och länkar och "strula" ett tag. Förhoppningsvis lyckas jag få upp mikrofonvolymen!

Hälsningar/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...