yngwierocks Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Hej Jag har ett problem, jag har installerat en drivrutin för ett ljudkort som ej fungerar tillfredställande. Nu vill jag ta bort drivrutiner och maskinvara för att lägga till ett annat ljudkort. Jag har avinstallerat programvaran i "ta bort program" men maskinvaran ligger kvar i Enhetshanteraren. När jag ska avinstallera maskinvaran får jag felmeddelandet: "Går ej att ta bort maskinvaran då denna kanske behövs för att starta datorn". Finns det någet sätt att tvinga XP att ta bort denna maskinvara? Tack på förhand! /David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ture Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 troligen är det bara att stänga av datorn och byta ljudkort och sen starta datorn igen,sen installera ev drivrutiner till kortet mvh t Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngwierocks Posted October 29, 2008 Author Share Posted October 29, 2008 Tyvärr går inte detta då jag har en laptop och det sitter ett internt ljudkort. Jag har testat att lägga till ett externt usb-ljudkort men det har då blivit två stycken ljudkort i enhetshanteraren. /David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Har du kollat i BIOS om du kan inaktivera den inbyggda ljudkretsen ? Annars kan du ju alltid i Enhetshanteraren välja att "Inaktivera" ett av ljudkorten. Å andra sidan spelar det ju ingen roll om du har två eller flera ljudkort i datorn. Du kommer ju ändå att välja ett som "Standard" i Kontrollpanelen - Ljud -inställningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts