Gå till innehåll

Måste mata in CD/DVD-skiva två gånger för att den ska läsas


Belsebub

Recommended Posts

Har ett lite mysko "problem".

På min stationära dator måste jag alltid mata in cd eller dvd 2 gånger innan vista/läsaren fattar att det är en skiva inmatad och jag kan börja utforska skivan. Har testat olika skivor och det är alltid på andra försöket som skivan hittas. Någon som varit med om något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.

Hör du att skivan varvas upp ?

Prova nästa gång att lägga i skivan 'rättvänd' så när du öppnar för andra inmatningen så ser du

om skivan snurrat eller om spelaren inte märkt att skivan lagts i.

Prova även <F5> i Utforskaren för att se om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lutar det åt problem med själva spelaren. Eventuellt kontaktfel i avkännaren för släden.

Det vore intressant att se hur spelaren agerar utanför Windows t.ex. om du stoppat med <F8> och provar.

Jag kom att tänka på... kan det vara så att släden inte kommer in hela vägen ibland ?

Slädens framkant har ju en påtryckt frontplatta som kan hamna snett och stoppa släden för tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lutar det åt problem med själva spelaren. Eventuellt kontaktfel i avkännaren för släden.

Det vore intressant att se hur spelaren agerar utanför Windows t.ex. om du stoppat med <F8> och provar.

Jag kom att tänka på... kan det vara så att släden inte kommer in hela vägen ibland ?

Slädens framkant har ju en påtryckt frontplatta som kan hamna snett och stoppa släden för tidigt.

Kontaker sitter i som dom ska. Kan ju vara som du säger kontaktfel. Släden går hela vägen in som den ska, den fastnar alltså inte.

Den har ju några år på nacken så den kanske helt enkelt har börjat balla ur.

Ska göra ett test utanför windows, återkommer med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag testat. Och det är bara när jag är inne i Vista som jag måste stoppa i skivan 2.ggr. jag kan tex. boota upp från min vista-skiva på direkten innan jag hunnit starta upp datorn.

Har letat upp senaste drivrutinerna för läsaren också. Dom kan ju vara skeva till vista ultimate ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett mycket ovanligt fel du har (hade det inte varit det så hade du redan löst det själv)

Vista borde få reda på att slädens innersta läge har nåtts och att det är dags  att undersöka förekomsten av disk.

Detta är en så grundläggande funktion så någon annan drivrutin borde inte spela någon roll.

Vad händer om du efter andra inmatningen och dess upptäckt sedan byter skiva. Måste du även då mata in

skivan två gånger igen ?

Vad händer om du oavsett meddelande om inmatad disk, klickar upp CD-spelaren ?

Visas då innehållet på skivan eller säger Vista att "Sätt in en skiva" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har aldrig varit med om något liknande själv  :)

Jag har kommit på ytterligare en sak. Att om man startar upp datorn och stoppar i en skiva när vista är uppstartat så händer det inget med läsning av skivan. Men alla andra kommande försök när jag stoppar i en skiva så hittar vista skivan direkt. Det beter sig alltså lite annorlunda imot vad jag först trodde.

När jag sedan startar om datorn och testar att stoppa i skivan igen så blir det samma sak att vista inte hittar skivan på första försöket. Det verkar alltså som om man  det alltid är det första försöket som failar. Med på hur jag menar?

Om jag på första försöket klickar på skivan så får jag bara upp rutan där man fyller i datum för förberedande till bränning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...