Gå till innehåll

Virussökning stannar under 46 %


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

Jag har problem med Kaspersky Internet Security 2009(8.0.0.454). När köra jag söka efter virus då plötslig det stannar vid 46 % och kan inte stoppa sökning och alla program hånglar sig så tvinga jag starta om datorn då funkar det bra men kan inte fortsätter söka virus, bara stanna hela tiden. Vad kan vara det fel på det? Jag har testat med annan t.ex Bitdefender, Nod32... dom funkar bra att söka virus, inte Kaspersky.

Kaspersky är min favoritlivvakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har pratat om detta förut här, tryck inte runt i programmet eller försök avsluta det utan bara vänta.

Statusen "svarar inte" betyder inte att programmet hängt sig utan mer att det jobbar för sig själv, utan att meddela Windows om vad det gör.

Jag är övertygad om att det kommer börja svara igen när det sökt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 4h 42min 55sek Kaspersky hångel och skrivbordet svarar inte så omstarta jag datorn blir det funkar bra. Jag börjar ***** irri nu, har kollade upp vad som fel på det och hitta ingentina. Statusen "Svarar inte" står där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Efter 4h 42min 55sek Kaspersky hångel och skrivbordet svarar inte så omstarta jag datorn blir det funkar bra. Jag börjar ***** irri nu, har kollade upp vad som fel på det och hitta ingentina. Statusen "Svarar inte" står där inte.

Skaffa ett som funkar istället?

Körde Kaspersky förut, visst det är ett väldigt bra skydd men på tok för krävande för min smak. Antivirus skall jobba utan att märkas, det gjorde varken Kaspersky eller F-Secure som är riktiga kraft-ätare på datorn, Norton skall vi inte ens nämna. Helst skulle man slippa att ha det där eländet alls och det är lika skönt varje gång man kan stänga ned antivirus och brandvägg helt och hållet.

Testat Avast?

Krånglar aldrig och tar inte mycket kraft heller från datorn, kanske det snålaste antiviruset som finns till och med. Helt gratis är det också. Om du vill testa Avast så kan du ladda ned det här, du måste registrera dig så att du får en kod att mata in, som sedan gäller 1 år. Detta får man göra om en gång per år sen.

Jo, Avast är helt gratis och vill du testa det så får du en länk.

http://avasthome.se/

Har inte haft ett enda virus på många år och Avast tar det mesta utan att slöa ned systemet. ;)

Crackletare? Då lär du stöta på en del virus misstänker jag.

Vem behöver leta cracks? Det sköter programmet crackdownloader.exe. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 4h 42min 55sek Kaspersky hångel och skrivbordet svarar inte så omstarta jag datorn blir det funkar bra. Jag börjar ***** irri nu, har kollade upp vad som fel på det och hitta ingentina. Statusen "Svarar inte" står där inte.

Skaffa ett som funkar istället?

Körde Kaspersky förut, visst det är ett väldigt bra skydd men på tok för krävande för min smak. Antivirus skall jobba utan att märkas, det gjorde varken Kaspersky eller F-Secure som är riktiga kraft-ätare på datorn, Norton skall vi inte ens nämna. Helst skulle man slippa att ha det där eländet alls och det är lika skönt varje gång man kan stänga ned antivirus och brandvägg helt och hållet.

Testat Avast?

Krånglar aldrig och tar inte mycket kraft heller från datorn, kanske det snålaste antiviruset som finns till och med. Helt gratis är det också. Om du vill testa Avast så kan du ladda ned det här, du måste registrera dig så att du får en kod att mata in, som sedan gäller 1 år. Detta får man göra om en gång per år sen.

Jo, Avast är helt gratis och vill du testa det så får du en länk.

http://avasthome.se/

Har inte haft ett enda virus på många år och Avast tar det mesta utan att slöa ned systemet. ;)

Crackletare? Då lär du stöta på en del virus misstänker jag.

Vem behöver leta cracks? Det sköter programmet crackdownloader.exe. :P

Ja, jag vet Avast är bra men inte fullständig skydd mot internetintrång för jag brukar besöka många olika hemsidor, köpa grejor med betala av kreditkort... men crackprogram till kaspersky finns inget utan KEY fil som lägga till nyckellista. Jag har kopierat KEY filer till annan dator som har Bitdefender, där hittar inte virus eller spionprogram i det. Jag tror det kunna vara buggad, jag får vänta Kaspersky lab fixa med hotfix för bugga. Annars får jag installera Bitdefender istället för virussökning funkar perfekt att jag har cracka Bitdefender. Jag hämtar aldrig crack som bära virus och/eller spionprogram för jag använder McAfee SiteAdvisor på Firefox 3.0.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Efter 4h 42min 55sek Kaspersky hångel och skrivbordet svarar inte så omstarta jag datorn blir det funkar bra. Jag börjar ***** irri nu, har kollade upp vad som fel på det och hitta ingentina. Statusen "Svarar inte" står där inte.

Skaffa ett som funkar istället?

Körde Kaspersky förut, visst det är ett väldigt bra skydd men på tok för krävande för min smak. Antivirus skall jobba utan att märkas, det gjorde varken Kaspersky eller F-Secure som är riktiga kraft-ätare på datorn, Norton skall vi inte ens nämna. Helst skulle man slippa att ha det där eländet alls och det är lika skönt varje gång man kan stänga ned antivirus och brandvägg helt och hållet.

Testat Avast?

Krånglar aldrig och tar inte mycket kraft heller från datorn, kanske det snålaste antiviruset som finns till och med. Helt gratis är det också. Om du vill testa Avast så kan du ladda ned det här, du måste registrera dig så att du får en kod att mata in, som sedan gäller 1 år. Detta får man göra om en gång per år sen.

Jo, Avast är helt gratis och vill du testa det så får du en länk.

http://avasthome.se/

Har inte haft ett enda virus på många år och Avast tar det mesta utan att slöa ned systemet. ;)

Crackletare? Då lär du stöta på en del virus misstänker jag.

Vem behöver leta cracks? Det sköter programmet crackdownloader.exe. :P

Norton 2009 är hur smidigt som helst! Krav 233mhz intel prolle!!! Men tidigare har Norton vart segt som många andra virusprogram. Dock bör det sägas att det inte gäller nya 2009 versionen.

Sen är ofta freeware virusprogram lättare att driva för att dom har ett mindre skydd alltså inte fullständigt. Kan ju vara bra ändå men man får tänka på det ;)

och slutligen ring eller maila Kaspersky support dom kan säkert hjälpa dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ofta freeware virusprogram lättare att driva för att dom har ett mindre skydd alltså inte fullständigt. Kan ju vara bra ändå men man får tänka på det ;)

Med ”mindre skydd”, menar du då att e-postskanner, P2P-skydd m.fl. tjänster ”saknas”?

I så fall vill jag påstå att sådant endast är marknadsföringsknep som inte egentligen höjer säkerheten. Folk tror ju ofta att om e-postskanner saknas, kan de infekteras av virus som kommer via e-post, och de vill gärna se en ikon som rör sig när de tar emot/sänder e-post, eller få en text tillagd i brevet. neutral!!

När är skadlig kod skadlig? Medan den laddas ned? Knappast. När den finns i arbetsminnet eller på hårddisken? Japp! Varför då lägga till moduler som söker på andra ställen än just dessa?

Om dessa tilläggsmoduler verkligen vore nödvändiga för ett fullgott skydd, skulle AVG Free (som har e-postskanner) vara bättre än både Avira AntiVir Personal och Comodo Internet Security (som inte har e-postskanner). Är det så? Ingalunda! Avira AntiVir Personal är ett av de bästa antivirusprogram som finns, och Comodo är snabbt på väg till samma nivå (men är inte riktigt där än). Istället är det så att AVG Free ger ett skydd som inte är fullständigt, därför att det inte detekterar flera typer av skadlig kod. Bl.a. blundar det helt för allt som använder rootkit-teknik (:o). Det kravet skall man ställa på ett antivirusprogram, att det skall detektera alla typer av skadlig kod, såsom virus, trojaner, annons- och spionprogram, falska ”säkerhetsprogram”, rootkit o.s.v.

Men i första hand skall man ha ett preventivt skydd (som inte är beroende av definitioner) i form av en pålitlig brandvägg, och ett HIPS (Host Intrusion Prevention System). Med ett sådant, rätt inställt och rätt använt, blir det inte så mycket för det detektiva skyddet (AV) att göra… ;)

Test av de tre nämnda gratisprogrammen: Remove-Malware.com

FAQ: Does CIS have email, p2p, web scanner(s)?


Ursäkta ett diskussionsinlägg i en hjälptråd… Någon moderator kanske vill flytta diskussionen till en egen tråd. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om man tar Avg free som ett exempel ingår inte rootkit skydd i realtid och inte heller kontroll av win messenger och Icq. Det gör det i full versionen. Sen är iallafall jag inget proffs att bedöma vad ett antivirus program ska innehålla men jag kan konstatera genom att läsa tester att betal antivirus lösningar stoppar mer hot än gratis lösningar i tester (oftast). Därför har jag valt att köpa. Sen är det ju upp till var och en givetvis ;) Sen vad det gäller epost scanning är väl tanken att stoppa ett hot så tidigt som möjligt och i detta fall innan det ens laddats hem vilket är mycket bra.

Av egen erfarenhet vet jag att om man råkar klicka igång en exe fil som innehåller virus kan det vara ett rent h vete att få bort det TROTS att man har ett antivirusskydd installerat. Därför är det enligt min mening en av de bästa egenskaperna ett antivirus kan ha. Alltså att upptäcka det och stoppa en fil som är smittat innan den ens når din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...