Sir J David Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Har en 2003 Server som jag kör med fjärrskrivbord lite då och då. Ibland öppnar jag program där som jag vill ska fortsätta när jag lämnar fjärrskrivbodet. Enkelt, jag stänger bara fjärrskrivbordet och får meddelandet att sessionen är kvar och startar jag om fjärrskrivbordet så kommer jag åter tillbaka till det jag höll på med. Men! När det gått en tid (vet inte hur länge, timmar?) så loggas jag in på nytt när jag fjärransluter, som om jag blivit utloggad, och måste starta om mina program. Hur gör jag för att vara inloggad hela tiden, även när jag stängt ner fjärranslutningen? Quote
Andreas Stenhall Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 I Server 2003 går det att vara inloggad med tre sessioner via RDP, en via konsolen och två virtuella. För att alltid ansluta till samma konsol rekommenderar jag att du ansluter till konsolen med "mstsc /admin" eller "mstsc /console". Quote
Sir J David Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Tack, men tyvärr ligger svaret snäppet ovanför min kunskapsnivå... : Quote
Andreas Stenhall Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Fjärrskrivbordsprogrammet heter "mstsc.exe" och om du istället för att starta det från ikonen går till Start > Kör och skriver "mstsc /admin" eller "mstsc /console" så startar du det och ansluter alltid till samma session på din Server 2003-maskin. Quote
Sir J David Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Tack så mycket! Visserligen kör jag Vista och där fungerade det inte att skriva med växeln "/admin" i startmenyn men det gick att starta från kommandotolken genom att skriva mstsc/admin där. Quote
Sir J David Posted November 7, 2008 Author Posted November 7, 2008 Nu har jag provat båda varianterna "mstsc /admin" och"mstsc /console" men om jag väntar en längre tid så loggas jag i allafall bara in på nytt och kommer inte tillbaka till den session jag var vid. Ska man använda någon av ovanstående bara vid första inloggningen? Spelar det någon roll vilken av dom man anväder? Måste man välja samma variant varje gång? question? Quote
Andreas Stenhall Posted November 10, 2008 Posted November 10, 2008 Om du kör Windows Vista med SP1 så är det /admin som gäller, annars är det /console som gäller. Microsoft ändrade detta i SP1... Eftersom du verkar köra med SP1 och kan använda mstsc /admin så använd alltid det. Du kan alltså inte logga in utan /admin och sedan försöka återansluta med mstsc /admin. Quote
Sir J David Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Det fungerar inte, varje gång jag ansluter till fjärrskrivbordet (om jag väntar någon timme) så loggas jag in i en ny session. Mina tidigare startade program är inte igång längre. Quote
Recommended Posts