Gå till innehåll

Fler problem


bjorn5555

Recommended Posts

Mitt nya XP. (OEM) Det verkar ha inställningar gjorda med uppdateringar som inte finns med på CD:n.

T.ex har färgschemat ändrats med uppdateringar. T.ex färgen på startknappen skiftar med uppdateringarna. Skärminställningen går inte att spara. Efter att ha varit på Windows update ett par gånger funkar den igen, samma med vissa tangenter.

OBS, jag har inte ändsrat någonting själv i hur Windows skall se ut - jag har inte hunnit med det ännu. Det enda jag försökt ändra är skärmupplösningenen.

Den finns kvar vid omstart - för 2-3 sek, sen blir skärmen svart och skärminställningen går tillbaka till 800x600 eller vad det nu är. Efter sista uppdateringen verkar inställningen vara riktig och stabil.

Det kan bero på Intels Graphics Media Accelerator Driver som jag inte haft på tidigare dator.

I så fall beror det inte på XP.

T.o.m Intel är nytt eftersom alla mina senare PC haft AMD.

Ovanpå detta springer då papperskorgen och gömmer sig.

Nu finns inga fler uppdateringar och papperskorgen är borta. Kanske kommer den tillbaka med en framtida uppdatering - det vet jag inget om.

Hur får jag tillbaka papperskorgen på skrivbordet?

Har installerat nya XP 3 ggr och papperskorgen försvann i alla 3. Det är enda likheten mellan dessa installationer. Resten är totalt olika. Papperskorgen fanns där från början.

Men både datorn och CD:n är bara drygt en vecka gamalt så det kanske klarnar med tiden.

Det är jobbigt att gå till recycler i roten för att tömma papperskorgen.

Det vore väldigt praktiskt att få papperskorgen tillbaka på skrivbordet. Jag har liksom blivit van vid att den skall vara där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Bra för jag har letat men missat det.

Efter snabb genomläsning så hjälper det nog inte men jag skall titta på det igen.

Papperskorgen har jag och den fungerar. Jag kan ta bort och återställa filer men måste göra det från mappen Recycler eftersom ikonen saknas på skrivbordet.

Det västa är att jag aldrig haft anledning till att fundera över vad papperskorgen egentligen är.

Ikonen på skrivbordet verkar ju bara vara en genväg.

Tack för svaret.  Det kanske går att hitta mera på support utifrån det tips du gav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde det - skitenkelt när man vet. Lösningen fanns på den sidan under Workaround.

Jag använder inte utforskaren på det viset att jag sett att det finns en mapp som faktiskt heter papperskorgen. Det är bara att dra den ut på skrivbordet.

Enda haken är den retliga genvägspilen på ikonen. Jag har tagit bort sådana pilar tidigare men det är bortglömt nu. Börjar bli för gamal för det här.

Mest behöver jag ikonen för att kunna skriva över innehållet i papperskorgen med nollor.

Hö klippar på den och väljer wipe i menyn. Mycket enklare än att gå till C;recykler.

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag skall prova men det finns ett enkelt sätt att göra det i Windows. Jag gjorde det flera gånger av rent misstag för några veckor sedan när jag höll på att kopiera/flytta filer. Då använde jag bilder på mapparna och upptäckte att det gick att använda genvägar till en bild för att få en bild på mappen. Sedan försvann genvägspilarna och det gick bara att skilja mellan bild och genväg på filstorleken.

Jag hade ju bilder som bara var 1 kb stora därför pilen försvunnit. Tidigare har jag tagit bort många pilar .....

Men nu vägrar de små grå att samarbeta. Jag får väl hämta programmet då men det tar emot lite grand. Försöker undvika alla program. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Tack, jag skall prova men det finns ett enkelt sätt att göra det i Windows. Jag gjorde det flera gånger av rent misstag för några veckor sedan när jag höll på att kopiera/flytta filer. Då använde jag bilder på mapparna och upptäckte att det gick att använda genvägar till en bild för att få en bild på mappen. Sedan försvann genvägspilarna och det gick bara att skilja mellan bild och genväg på filstorleken.

Jag hade ju bilder som bara var 1 kb stora därför pilen försvunnit. Tidigare har jag tagit bort många pilar .....

Men nu vägrar de små grå att samarbeta. Jag får väl hämta programmet då men det tar emot lite grand. Försöker undvika alla program. Tack för hjälpen.

Detta har även lite andra bra funktioner och behöver inte ens installeras. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...