Gå till innehåll

Saknad eller skadad system32\hal.dll


bjorn5555

Recommended Posts

Den här filen anges som saknad eller skadad. En ny installation så jag har inte hunnit använda den. Ofta skadas filer redan vid installationen.

Jag har inte något reparations alternativ på Windows CD  (XP Pro) jag har kopierat hal,dll från andra fungerande Windows och antar att överskrivning lyckas eftersom det inte blir felmeddelande.

Tre gånger har inte hjälpt. Då kopierade jag denns skadade hal.dll till fungerande Windows men där är det inget fel på hal.dll

Alltså filen är varken saknad eller skadad. Någonstans i Windows är det bara registrerat att denna fil är fel och det måste ju gå att rätta men hur om Windows inte startar och det inte finns nåt reparationsalternativ på Windows CD??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det hjälpte inte direkt men jag anar efter vad jag läste att det är bootsektorn som spökar igen.

Jag har försökt boota den separat eftersom jag har flera installationer men det gör ingen skillnad och då är det nog bara bootsektorn kvar.

Bara att göra om partionen och installera om Windows igen .... och igen gång på gång.

På det viset får jag aldrig veta det egentliga felet.

Nån gång i framtiden måste det lyckas att få en fungerande installation av XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är  HAL.DLL  överhuvudtaget Expanderad ... ?!

Ta fram CDn, öppna en DOS-prompt, gör en ny tom mapp:

cd

md blaj

cd blaj

Nu står du i BLAJ, skriv:

expand d:i386hal.dl_ hal.dll

(Byt ut D: till bokstaven din CD-spelare har)

Nu har du en ny EXPANDERAD HAL.DLL, i mappen BLAJ, som du sen kan kopiera var du vill.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bidraget lbl  Jag uppskattar det.

Det är två saker jag nämnt.

CD:n har enbart komprimerade filer, de normala filer (inte expanderade) och mappar som  NORMALT finns på Windows CD finns inte på denna. Det finns inga filer att expandera. Det är 8 komprimerade filer. Har aldrig sett nåt likn förr. Det finns ingen setup.exe och ingen autostart.

Men den verkar vara den överlägset bästa svenska XP version jag sett. Mycket lätt och snabb installation. Ca 35 minuter total mot normala minst 50 minuter. SATA och en massa annat som normalt saknas finns med på skivan. Den kan inte användas under Windows. Lika bra som en USA ver.

Men en klonad tar bara 8 minuter att installera. Då har jag AV, brandvägg och internet och kan ansluta direkt efter 8 minuter ominstallation. Du kanske anar vart jag vill komma?

Den äldre XP jag har (den är också svensk) är normal med dessa filer som skall expanderas. Det har setup.exe men inte autostart i Windows. Det är till den gamla datorn.

Dessutom har jag nämnt att jag kopierat hal.dll från annan installation och skrivit över den felaktiga flera gånger. Till slut kopierade jag denna saknade/felaktiga hal.dll och lät den skriva över hal.dll i det Windows som fungerade. Då borde ju det Windows ha en felaktig hal.dll men Windows startade. Därför kom jag till slutsatsen att det var inget fel på hal.dll utan ett av de vanliga fel som vanligen uppstår i Windows redan direkt efter installationen så man får installera om gång på gång tills man lyckas få en fungerande installation. Det går eftersom jag använder en nyinstallation nu och jag har en kopia som troligtvis är bättre. Men jag är inte nöjd utan att ha minst 3 fungerade kopior och som dessutom skall vara testade att de verkligen bootar när de behövs.

Skadan på denna installationen är bl.a att skärmupplösniongen inte går att spara. Den återställs till 800x600 varje omstart. Alla dessa fel gör mig helt rosenrasande på XP. På tvillingkopian som uppdateras exakt lika finns inte det problemet men i båda kopiorna försvann papperskorgen vid en uppdatering. Allt detta är totalt oacceptabelt i vår moderna värld. Finns ett enda fel oavsett hur löjligt det är så finns det fler fel och de visar sig förr eller senare.

Sen har tillkommit att det kan bero på booten att hal.dll "saknas". Det kan vara nåt fel med bootsektorn och ev i boot.ini men den har jag tittat på och det är en normal en disk boot. Så det beror inte på flera bootdiskar.

Såvitt jag förstår återstår bara bootsektorn och det är dit alla fel tycks komma i slutänden.

Minst 3 kopior - detta pga mina negativa erfarenheter av Windows under många år. Uppenbarligen har du haft större tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< Skadan på denna installationen är bl.a att skärmupplösniongen inte går att spara. Den återställs till 800x600 varje omstart. Alla dessa fel gör mig helt rosenrasande på XP.

Felet är med största säkerhet inte XPs, utan antingen installerarens eller hårdvarans, så känner du dig säker på vad du kör, får du börja kontrollera diskarna lite bättre, för om DU vet vad du gör, så ÄR felet i hårdvaran.

Behöver ju iofs inte vara hårddisken i sig - men såna hade du ju hundratals av, skrev du väl i ett annat inlägg... - utan det kan ju vara en diskcontroller som håller på och lägger av, och sånt kan ju vara svårt att diagnostisera, men ett sätt är just att låta Windows kontrollera hårddiskarna vid uppstart.

Det tar några timmar, men då får du ju veta OM det finns fel - både på Controllern och/eller Hårddiskarna - och VAD det är för fel.

CHKDSK /F /R brukar funka.

Eller högerklicka en hårddisk>Egenskaper>Verktygs-fliken>ErrorChecking, vad det nu heter på svenska.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...