snipern Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Jag kan inte rensa nyligen använda genvägar under startmenyn i vista? Det händer ingenting när jag trycker på rensa. Kan visserligen att ta bort genvägarna med ccleaner eller manuellt men jag tycker det blir smidigare att göra det direkt under startmenyn. Nån som har någon idé? Quote
waxinator Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Snabbt och lätt... Högerklicka på fältet i Start menyn, välj Egenskaper och avmarkera de två rutorna under Sekretess. Aktivera Verkställ och markera rutorna igen innan du OK'ar.... Quote
snipern Posted December 1, 2008 Author Posted December 1, 2008 Snabbt och lätt...Högerklicka på fältet i Start menyn, välj Egenskaper och avmarkera de två rutorna under Sekretess. Aktivera Verkställ och markera rutorna igen innan du OK'ar.... Då missförstod du nog mig, vill nämligen ha kvar funktionen med sparade genvägar men att kunna rensa dom då och då. Om jag gör som du skriver så tappar jag ju funktionen och kryssar jag i rutorna under sekretess igen så kommer genvägarna tillbaks. Quote
waxinator Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Nej jag förstod dig. Skillnaden är bara att hos mig rensas listorna när jag gör så. (Du aktiverade väl emellan !? "Verkställ") Du har alltså ett värre problem än rent handhavandefel. Du har troligen ett Register fel eftersom MRU-listorna inte nollställs. Jag ska se om jag hittar var i Registret de är placerade. EDIT: Genvägarna till "Tidigare" i Start-menyn ligger i foldern: %USERPROFILE%AppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ( eller C:Usersditt namnAppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ) Det är bara att manuellt rensa bort genvägarna där. Vi får se sedan vad som händer med nya genvägar... Där finns en länk sedan tidigare om automatisk städning av typ-specifika genvägar. http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g75680#msg75680 Quote
snipern Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 Jo jag tryckte på verkställ emellan. inte mycket att göra åt, blir ccleaner istället. Tack ändå för tipsen. Quote
waxinator Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Jo jag tryckte på verkställ emellan. inte mycket att göra åt, blir ccleaner istället.Tack ändå för tipsen. Varför CCleaner ? när du själv kan radera bort "Tidigare" -genvägarna !? Genvägarna till "Tidigare" i Start-menyn ligger i foldern:%USERPROFILE%AppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ( eller C:Usersditt namnAppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ) Det är bara att manuellt rensa bort genvägarna där. Vi får se sedan vad som händer med nya genvägar... Quote
snipern Posted December 4, 2008 Author Posted December 4, 2008 Tycker att det blir smidigare så. Jo jag tryckte på verkställ emellan. inte mycket att göra åt, blir ccleaner istället. Tack ändå för tipsen. Varför CCleaner ? när du själv kan radera bort "Tidigare" -genvägarna !? Genvägarna till "Tidigare" i Start-menyn ligger i foldern:%USERPROFILE%AppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ( eller C:Usersditt namnAppDataRoamingMicrosoftWindowsRecent ) Det är bara att manuellt rensa bort genvägarna där. Vi får se sedan vad som händer med nya genvägar... Quote
Recommended Posts