Gå till innehåll

Hur lagra information(främst bilder) på bästa sätta som håller lång tid.


Recommended Posts

Jag har nyss köpt min första systemkamera och tar en hel del bilder utöver det vanliga och har läst lite om hur dåligt en bränd CD/DVD håller informationen säkert egeterligen. Det brukar bara räcka några år innan informationen börjat att få problem med  felläsning och sådant.

Och hårddiskar, vet någon hur bra kvalite är det på informationen där? Håller den i 10 år eller vet någon hur det ligger till? Och dessutom så kan ju hårddiskarna gå sönder.

Vilket är den bästa sättet att förvara information under långtid.

Just nu har jag en kopia på min interna hårddisk, sedan en annan kopia på min externa hårddisk. Och har förr kört mest med DVD, men efter ha läst den dåliga kvaliten så har jag struntat i detta lagrings mediet för tillfälligt.

Vad säger ni?

MVH Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inget med kvalitet att göra. Du sparar ju allt digitalt, så antingen fungerar det till 100% eller så fungerar det inte alls.

En CD har inte alls dålig förvaringstid utan den kan hålla i 100 år har jag läst. Man bör ju inte använda den utan lägga undan den med bra fodral och så.

En hårddisk kan lagra data i 20 år innan den magnetism som representerar datan försvinner - man får alltså skriva om datan genom att kopiera den och sen ta bort originalet för att förlänga tiden.

Jag hade köpt en vanlig DVD-R och bränt och sparat i ett bra fodral i en mörk låda (ljuset förstörde tror jag det var?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...