Gå till innehåll

Java och Appdata


Recommended Posts

Jag har skrivit ett javaprogram där jag skriver ut inställningarna till textfiler. Jag har dock problemet att UAC hindrar programmet till att skriva filer i programmappen (program files) utan att programmet körs med administrativa rättigheter. Därför vill jag att programmet ska hålla sig till Appdata mappen.

Jag hittar dock inget sätt att lösa detta enkelt på. Att använda System.getProperty("user.home") fungerar inte längre eftersom det inte är relevant för Windows 7 eller Vista. Finns det något sätt att ta reda på sökvägen för Appdata i java eller i värsta någon fulväg som funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar ett kommadoförster och skriver SET ser du alla miljövariabler du har,

under min Vista finns bla ett som heter

ProgramData

Vilket kanske är vad du letar efter, om inte kan det vara en lösning att du bestämmer

vilket Setvariabel du kommer att leta efter, och vid installation får man varkert sätta

den, det finns en hel del program som gör så.

mvh Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför helt enkelt inte bara använda System.getenv("APPDATA"); ?

Dock är sånt här inte att rekommendera, eftersom du nu är beroende av en viss plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack visste inte om System.getenv("APPDATA"); och fick inte upp den när jag googlade men nu funkar det kanon :)

Just i detta fall så spelar det ingen roll att progammet blir låst till ett OS eftersom det ändå bara är skrivit för Windows, men annars är det ju bar att kolla vilket OS som körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå det får man jag har gjort ett program som sorterar filer till olika mappar då de släpps på en genväg eller genvägen som finns i sendTo menyn. Det hela sköts med bat filer som skrivs med mitt java program. Det var från början ett litet snabbt projekt när jag började med Java på gymnasiet men det blev efterhand mycket större än vad jag tänkte från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...