Gå till innehåll

Operativsystem


PCGuiden

Recommended Posts

Gäst Lasseska

Högerklicka på datorn

egenskaper

avancerat

start o återställning

inställningar

Där kan du ändra

Sitter på en XP maskin just nu men ska väl vara nåt liknande i Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på datorn

egenskaper

avancerat

start o återställning

inställningar

Där kan du ändra

Sitter på en XP maskin just nu men ska väl vara nåt liknande i Vista

hmmm då döljer man den ju bara har för mig att man kan ta bort den permanent med Start -> Kör -> något komando

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Är det texten som du ser vid uppstart eller är det partitionen med det andra operativet, du vill ta bort.

Jag skrev hur man tar bort texten. Det andra operativet kan du ta bort manuellt. (formatera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu två alternativ när jag startar datorn hur tar jag bort det ena permanent

Ladda ner och kör programmet EasyBCD. Där kan du ta bort och lägga till boot alternativ.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Om man installerar två olika OS på två olika fysiska hdd (t.ex. XP och W7 beta1) kan man köra dualboot då?

Ja det är det normala och rekommenderade sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...trodde det bara fungerade om man hade båda OS på samma hdd.

Hur känner bios av att det finns 2 olika OS på 2 olika hdd, jag menar du ställer ju boot ordningen i bios och då borde ju den hdd som är först ladda sitt OS...eller har jag missat något nu? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS ställer du bara in vilken disk som skall vara startdisk för datorn (System).

På denna disk finns MBR (master boot record eller bootblocket) inskrivet som refererar till en dold fil där de olika

partitionerna och diskarna anges. Dessa inskrivna platser kommer att anges som alternativ i MultiBoot menyn.

Av denna anledning så kan inte ett MultiBoot system vara utan huvuddisk partitionen där alla referenser är inskrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...det var bara jag som inte trodde att alla spearata hdd la till information i MBR.

Men då har man lärt sig något nytt idag oxå ^_^

Nja... alla separata diskars information läggs inte automatiskt in i 'bootfilen'...

utan först när du bygger/uppdaterar MultiBoot-menyn.

När du installerar ett nytt operativsystem i en dator där ett redan befintligt operativ upptäcks

så skapas denna MultiBoot automatiskt och både äldre och nya operativ blir åtkomliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...