Gå till innehåll

Hjälp att hitta drivrutiner till grafikkort


Chicadee

Recommended Posts

Hej

Vet ej var min tråd tog vägen som jag postade här för några dagar sen :huh:

Jag har fått en dator men har ej drivrutinerna eller namnet på grafikkortet.

Fick några råd men inget hjälpte mig att komma fram till vad det är för grafikkort.

Han jag fick datorn av gissade på Nvidia 6600 men då jag försökte ladda ner drivrutiner så sa datorn ifrån.

Någon gissade på att grafikkortet inte satt i ordentligt men.....skärmen fungerar ju eller e jag totalt blond nu :P

Ha en bra helg//Chica

Hej igen....

Jag gjorde som ture sa och laddade ner http://www.innovative-sol.com/drivermax/ och fick då reda på att jag hade rätt namn på grafikkortet. Det var ett Nvidia 6600.

Laddade ner drivrutiner till kortet och allt fungerade bra förutom att allt var så JÄTTE stort på skärmen :mellow:

Ändrade bildskärmsupplösningen till ett "steg" mindre och POFF så vart allt svart och det fanns bara en liten blå ruta där det stog "out of range".

Nu kan jag absolut inte göra ett dugg på datorn då jag inget ser.

Sätter jag igång den så kommer det upp 2 alternativ

1. Press F2 to run setup

2,. Press F11 för boot menu

och detta är nått jag absolut inte kan......

Kan man genom dos eller nått få till systemåterställningar eller kanske ändra skärmupplösningen för jag tror ju det var den som ställde till allt???

Någon som vet hur man gör????

Har bara fått låna en lapptopp ett par timmar nu men skulle få låna den imorgon igen.

Väldigt tacksam för hjälp

Kram Chica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du kan börja med att ladda ner Everest som kan tala om för oss/dig vad som finns i datorn:

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE〈=en

2. Sedan brukar Windows Update så småningom lura ut vilken utrustning du har, så du blir erbjuden

automatiska uppdateringar.

3. Där finns grafikkort monterat med anslutningarna stående på baksidan eller moderkortsmonterade

grafikchip vars utgångar blandas med de andra liggande portarna på baksidan.

4. I värsta fall så finns där endast två tillverkare numera... ATI och nVidia så man kan ladda hem senaste

version av dessa och se vilken som gillas av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-< Han jag fick datorn av gissade på Nvidia 6600 men då jag försökte ladda ner drivrutiner så sa datorn ifrån.

Hur menar du nu ??

Kunde du inte hämta hem filen till din dator, eller gick det inte att installera, dvs sa datorn att det var fel drivrutin ??

Det finns bara ATi och nVidia, så hämtar du hem deras drivrutinspaket och försöker installera endera, så kommer de själva att säga till om det är fel, och är det rätt så kommer de att installera sig.

Dvs lyckas du redan med ATi, så behöver du ju inte försöka ÄVEN med nVidia, och tvärtom.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...