Gå till innehåll

Efterlyser programmerare för Nordiska kalendrar!


Recommended Posts

Jag söker kontakt med någon som är intresserad av att konvertera ett gammalt Windows program från 1999 till att fungera i XP, Vista och kanske också Windows 7.

Den ursprungliga programmakaren är numera 83 år och har stängt sin e-postadress och har meddelat att han inte har kvar programmet. Jag kan se att det ligger 740 kB på MDB-fil och 80kB på EXE.

Problemet är att Vista vägrar ladda programmet, medan det kan laddas i XP men det kommer felmeddelande om att det är fel MSJET35.DLL-fil.

Programmet som behöver moderniseras finns att ladda ner här: Rötter - Nordiska kalendrar

Min tanke med denna efterlysning är att sätta programmeraren i kontakt med Nättidningen Rötter, för att på sikt få utbytt det gamla programmet mot ett modernt.

Sveriges Släktforskarförbund är en ideell förening, varför den som åtar sig jobbet inte kommer att få betalt, men kan nog räkna med några extra stjärnor i sitt CV, som kan användas den dagen programmakaren knackar på dörren till Sankte Per.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här ska nog kunna fixas ganska lätt, jag kollade filen och det är ett vanligt zip-akriv.

Är för pissig för att kunna sitta still och jag ska ändå sova nu men jag kan ta en titt på det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det är fixat nu.

<se bifogad bild>

Det verkar fungera helt ok, men jag vet inte vad man ska göra med det. Detta körs på Windows 7 64-bitars, så programmet lär fungera långt fram i tiden. Jag gjorde egentligen inget med själva programmet, mer än att ladda hem rätt filer från Microsoft, och så fick jag packa upp det med 7-zip, eftersom arkivet var 16-bitars.

Om du vill kan jag göra en enkel installerare som har samma program, fast med alla filer man behöver med från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra!

Jo jag tänkte du skulle byta ut det gamla installationsprogrammet till ett som klarar dagens Windows. Alltså ett zippat program som vanligt folk kan ladda ner och sedan installera på sin dator, utan nämnvärd handpåläggning.

Jag kan testa installera på en gammal XP och på en Vista 64bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt.

Då gör jag helt enkelt en lite mer modern installerare som funkar på moderna Windows, så är själva programmet samma.

Jag kommer inte att orka ta kontakt med dessa människor så det blir du som får göra i så fall. Allt jag kan bidra med är en fungerande installerare.

Det kommer väl ta ett par dagar att göra, för det är ju inte det högst prioriterade jag har men det ska nog bli bra ;)

Dubbelklicka > Nästa > Slutför > Kör från skrivbordet, ungefär något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer gärna upp och testar det sen, Vista x64 / xp x32.

I nuläget kan jag inte få programmet att fungera i Vista x64

Följande fel:

Could not register the TLB file 'c:\program files (x86)\Common files\Microsoft shared\DAO\dao2535.tlb'.

Could not register the TLB file 'c:\program files (x86)\Common files\Microsoft shared\DAO\dao350.dll'.

Samt "runtime error '3445'

Incorrect version of the DLL file 'MSJET35.DLL' was found

när jag startar det.

Återkommer med test i xp x32 och w7 x32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställer gärna upp och testar det sen, Vista x64 / xp x32.

I nuläget kan jag inte få programmet att fungera i Vista x64

Följande fel:

Could not register the TLB file 'c:\program files (x86)\Common files\Microsoft shared\DAO\dao2535.tlb'.

Could not register the TLB file 'c:\program files (x86)\Common files\Microsoft shared\DAO\dao350.dll'.

Samt "runtime error '3445'

Incorrect version of the DLL file 'MSJET35.DLL' was found

när jag startar det.

Återkommer med test i xp x32 och w7 x32

Men det är ju just detta som jag gått runt genom att flytta filer själv hit och dit.

------

Efter mycket om och men har jag kommit fram till att det egentligen bara behövs lite bättre instruktioner till installeraren. Det är inget fel på programmet, det fungerar i XP, Vista och Windows 7, bara man installerar det rätt. Jag packade ner en mapp och en textfil med instruktioner i ett arkiv som jag kommer posta här när jag laddat upp det. Då är det bara att följa instruktionerna så kommer det fungera. Jag gjorde massa olika saker men kom på att detta var absolut simplast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt.

Då gör jag helt enkelt en lite mer modern installerare som funkar på moderna Windows, så är själva programmet samma.

Jag kommer inte att orka ta kontakt med dessa människor så det blir du som får göra i så fall. Allt jag kan bidra med är en fungerande installerare.

Det kommer väl ta ett par dagar att göra, för det är ju inte det högst prioriterade jag har men det ska nog bli bra ;)

Dubbelklicka > Nästa > Slutför > Kör från skrivbordet, ungefär något sådant.

Det låter bra. Ta den tid du behöver för att få det enkelt att installera. Vi som släktforskar är inte världens bästa datorskötare.

Jag åtar mig sedan att kontakta Släktforskarföreningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast nu blev det ju inte så. Jag höll på med detta ett bra tag utan att få till det bra. Det är för mycket gamla saker som är trasslade i varandra som inte fungerar helt bra. Jag gjorde istället ett vanligt arkiv med bättre instruktioner och allt man behöver för att få det att fungera. Jag sitter dock på Windows 7 nu och kan inte ladda upp arkivet, eftersom det är någon bugg i FTP-klienten i Windows 7.

Det bästa sättet vore egentligen att göra om hela kalendern från början och göra den mer lämpad för dagens Windows. Vad är egentligen meningen med programmet? Är det bara en stor kalender?

Men jag ska bara ladda upp arkivet så kan man använda det gamla programmet sålänge iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://alux.rr.nu/Nordkal_XP_Vista_7.exe

Där har du ett arkiv som nu fungerar på XP / Vista / Windows 7, både x64 och x86.

Vad jag gjort är egentlign bara att packa om filerna i ett nytt arkiv, samt inkludera filer som innan inte fanns med.

Det är absolut ingen optimal lösning, men det får gå för den här gången. Man packar upp filerna och följer två simpla instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag provat.

Nä, det blev inte så lätt att installera för en amatör.

Jag kan få upp kalendern i min XP, medan i min Vista 64bit endast vänstra halvan kommer upp, med svart bakgrund. På rutans högra sida skall det komma upp en alternativ kalender.

Hjälpfilen går inte att öppna.

Det går endast att byta årtal på kalendern. Det går inte att ändra månad, den står hela tiden på januari.

Innehållet är egentligen olika kalendrar. Gregorianska, julianska och troligen något mer. Man skall alltså kunna se vad ett visst gregorianskt datum som motsvaras av i juliansk tideräkning. Eller man kan se vilket datum det är när prästen har skrivit, på latin, tex "I Dom p Epiphaniæ".

Som alternativen till detta gratisprogram, har jag funnit ett i Sverige som kostar 600:- plus ca 15O:- om året, men då ingår ett helt släktforskarprogram som jag inte har behov av. Sedan fann jag ett i Norge och man kräver medlemskap på 200 NOK om året.

Så visst vore det bra om du kunde trolla med knäna och få ihop något användbart. Men det kräver kanske att det mesta måste skrivas om!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan få upp kalendern i min XP, medan i min Vista 64bit endast vänstra halvan kommer upp, med svart bakgrund. På rutans högra sida skall det komma upp en alternativ kalender.

Hjälpfilen går inte att öppna.

Jag trodde faktiskt att detta var allt?

Men tydligen blev det helt fel :(

Aja, då är det nog på tiden att man fixar något nytt. Detta måste varit gjort för ca 10 år sedan, kanske mer.

(Visual Basic 6 var 1998, men detta är Visual Basic 5) Jag har ingen som helst kunskap av släktforskning eller något sådant.

Tror inte jag kan "hjälpa" mer än detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag börjar inse att det är stort jobb fixa till det här programmet.

Jag undersökte vidare hos "kolleger" i Danmark, och där fick jag länk till ett mycket rudimentärt program samt till en html-sida där man helt enkelt lagt ut kalendrarna för flera tusen år. Inte helt så sofistikerat som det här programmet, men det duger för mig tills vidare.

Tack ska du ha för försöket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

OK, jag börjar inse att det är stort jobb fixa till det här programmet.

Jag undersökte vidare hos "kolleger" i Danmark, och där fick jag länk till ett mycket rudimentärt program samt till en html-sida där man helt enkelt lagt ut kalendrarna för flera tusen år. Inte helt så sofistikerat som det här programmet, men det duger för mig tills vidare.

Tack ska du ha för försöket!

Testa filen:)

http://www.4shared.com/file/145743456/7cc15534/Nordiska_kalendrar.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker kontakt med någon som är intresserad av att konvertera ett gammalt Windows program från 1999 till att fungera i XP, Vista och kanske också Windows 7.

Den ursprungliga programmakaren är numera 83 år och har stängt sin e-postadress och har meddelat att han inte har kvar programmet. Jag kan se att det ligger 740 kB på MDB-fil och 80kB på EXE.

Problemet är att Vista vägrar ladda programmet, medan det kan laddas i XP men det kommer felmeddelande om att det är fel MSJET35.DLL-fil.

Programmet som behöver moderniseras finns att ladda ner här: Rötter - Nordiska kalendrar

Min tanke med denna efterlysning är att sätta programmeraren i kontakt med Nättidningen Rötter, för att på sikt få utbytt det gamla programmet mot ett modernt.

Sveriges Släktforskarförbund är en ideell förening, varför den som åtar sig jobbet inte kommer att få betalt, men kan nog räkna med några extra stjärnor i sitt CV, som kan användas den dagen programmakaren knackar på dörren till Sankte Per.

På WXPPro&Home edition, testa innehållet fr.filen :

http://www.4shared.c..._kalendrar.html

mvh

stenhuggare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du stenhuggaren!

Tack för din insats, men tyvärr har jag inte kunnat prova programmet. Länken i dagens inlägg kommer jag inte åt, och länken från igår har jag laddat ner och packat upp, men inte kunnat starta programmet under Windows 7. Jag har ställt in kompaatibilitetsläget Windows XP SP2, men den startar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...