Gå till innehåll

Password CMOS


Recommended Posts

Köpte nyligen en HP Compaq dx2450MicroTower PC. Har kört setup och satt ett password i CMOS. Tyvärr verker det inte fungera. När jag startar datorn så borde jag bli promtad på lösenord för att sedan gå vidare till Windows inloggning (jag har XP Pro). Men detta händer inte. Jag kommer direkt till Windows inloggningsbild. Nu undrar jag om någon annan med motsvarande maskin har fått det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen en HP Compaq dx2450MicroTower PC. Har kört setup och satt ett password i CMOS. Tyvärr verker det inte fungera. När jag startar datorn så borde jag bli promtad på lösenord för att sedan gå vidare till Windows inloggning (jag har XP Pro). Men detta händer inte. Jag kommer direkt till Windows inloggningsbild. Nu undrar jag om någon annan med motsvarande maskin har fått det att fungera.

Det är ett helt annat lösen.. passa dej för att fippla bort det.. då kommer du inte åt bootsequensen med mera.

Du kan aldrig stänga igen ett operativ.. iofs. med bitlocker.. men du lär bli straffad själv i sista änden.

Som med alla "lås"..

kentan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ett BIOS password är tämligen värdelöst....

Man rycker ju bara ur disken/arna så är dom läsbara direkt med en annan burk.

Eller så kortsluter/nollar man BIOS kretsen.

Det skydd som hjälper är full kryptering av sina diskar..... alla medvetna företag/myndigheter dvs de med säkerhetstänk kör

med Bitlocker eller annan TPM lösning, då kan man även låsa bootsekvensen.

Men det kräver ju disciplin hur man hanterar lösen samt BACKUPER....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...