Gå till innehåll

Hur fungerar sömnläget i Windows.


Gäst al6

Recommended Posts

Som rubriken lyder behöver jag veta lite mer om sömnläget i Windows. Jag håller på att utveckla ett spel där man inte spelar med hjälp av tangentbordet eller mus, utan av spelkontroller. Vad som då ställer till det är diverse energisparlägen som tror att man är AFK, och därför ska spara ström. Jag har tre problem; skärmsläckaren, monotorns sovläge och datorns sovläge.

Skärmsläckaren är redan fixad och den var enkel att stoppa, men hur är det med datorns sovläge och skärmens sovläge? Jag har alltid slagit av sovläget i Windows, så att jag ska vara säker att diverse nerladdningsprogram inte ska avbrytas av sömnen. Men nu vill jag se till så att datorn inte går och sover när spelet är igång.

Är det någon som vet vad själva triggern är för att datorn ska sova? Är det att man inte rört musen / tangentbordet, eller är det mer med hur belastad CPU:n är eller liknande? Vill även få liknande svar om monotorns sovläge. Sen en sidofråga som kan hjälpa att svara på frågan; vet någon om diverse torrentprogram gör så datorn inte sover?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken lyder behöver jag veta lite mer om sömnläget i Windows. Jag håller på att utveckla ett spel där man inte spelar med hjälp av tangentbordet eller mus, utan av spelkontroller. Vad som då ställer till det är diverse energisparlägen som tror att man är AFK, och därför ska spara ström. Jag har tre problem; skärmsläckaren, monotorns sovläge och datorns sovläge.

Skärmsläckaren är redan fixad och den var enkel att stoppa, men hur är det med datorns sovläge och skärmens sovläge? Jag har alltid slagit av sovläget i Windows, så att jag ska vara säker att diverse nerladdningsprogram inte ska avbrytas av sömnen. Men nu vill jag se till så att datorn inte går och sover när spelet är igång.

Är det någon som vet vad själva triggern är för att datorn ska sova? Är det att man inte rört musen / tangentbordet, eller är det mer med hur belastad CPU:n är eller liknande? Vill även få liknande svar om monotorns sovläge. Sen en sidofråga som kan hjälpa att svara på frågan; vet någon om diverse torrentprogram gör så datorn inte sover?

hehe.. detta du tar upp störde mej nåt grymt när jag kör Trackmania (bilspel) med joypaden. Jag fick stänga av energispar.

Men jag vet dom som spelar SecondLife.. har ett bakgrundsprogg som rör musen nån hundradel var 5 minut, så inte deras

gubbe skall somna.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna, med lite bläddring i dokumenten där kom jag snabbt fram till hur det skulle lösas. Tydligen är det en vanlig klocka som räknar ner till dessa tre händelser; skärmsläckare, sov för skärmen, sov för datorn. Vad man ska göra är att säga till Windows att inte tillåta detta medan ens program är igång, detta görs med funktionen SetThreadExecutionState.

Exempel: SetThreadExecutionState(ES_SYSTEM_REQUIRED | ES_DISPLAY_REQUIRED | ES_CONTINUOUS);

Detta säger till Windows att inte sova, att inte displayen ska sova och att skärmsläckaren inte ska gå igång, förrän programmet är avslutat.

Bra att veta, för detta är trots allt ett problem som de flesta torrent-klienter borde ha löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...