Gå till innehåll

Problem med installation av vista 64bit


Mistah-T

Recommended Posts

Hej

När jag försöker installera vista business 64bitars sp1 så hänger sig installationen.

Det börjar med att jag får upp en blå bakgrund, och där stannar datorn i ca 2min för att sedan läsa till en snabb gång på dvd-romen, och därefter hänga sig och automatiskt starta om.

Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Jag har installerat vista 32bitars utan problem förut..

Vista utgåvan har jag laddat hem gratis via MSDN AA(dvs vi högskolan, vi får vista business gratis)

Mitt system består av följande komponenter: Asus p5q-pro , e8500, 4gb ram, ati 4870

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nerladdningen kan ju ha gått snett, jag fortsätter att köra på e-sons förslag att det är fel på skivan. Tycka vad man vill om x64, men installationen är det absolut inget fel på. Det kan ju vara allt från fel på skivan, fel på nerladdningen eller fel på bränningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN ju möjligen vara fel på dvd-läsaren/brännaren... antingen att den inte läser eller bränner som den skall! Sen skulle man kunna verifiera MD5 checksum på iso-filen.... så att den inte är skadad. Eller helt enkelt ladda ner en ny för säkerhets skull!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, första steget är ju att kolla om den iso-fil du laddat ner har samma hash (MD5) som den på servern där du laddat ner ifrån.

Sen är det bara att bränna skivan och låta programmet verifiera att du har samma hash på skivan som på iso-filen, annars har ju bränningen gått snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att ladda hem iso-filen igen, och även hashcheckat filen efter bränning. Jag har dock fortfarande samma fel, frågan är ju vad man ska göra nu?

Edit:

Brännaren är det inget fel på, brände ut windows 7 betan till min laptop och fick inga problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att ladda hem iso-filen igen, och även hashcheckat filen efter bränning. Jag har dock fortfarande samma fel, frågan är ju vad man ska göra nu?

Edit:

Brännaren är det inget fel på, brände ut windows 7 betan till min laptop och fick inga problem där.

Jag börjar misstänka BIOS! Om du inte redan har senaste bios, så kanske du skulle uppgradera den. Det släpptes en så sent som 2008-12-12, där dom yrar om problem att ansluta 64-bitars OS! Länken är till 32-bitars Vista för ditt moderkort. Ändra i dropplisten om det är fel!

http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5Q PRO&os=24&SLanguage=en-us://http://support.asus.com/download/do...SLanguage=en-us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag fixade in det senaste bioset i förrgår så där ligger nog inte problemet, kan det ev vara några inställningar i bios som ska ändras?

Tack för tipsen :)

Jag har kollat igenom biosinställningarna för ditt moderkort, men kan inte hitta någon specifik 64-bit inställning. Om du vet med dig att du tidigare har ändrat något i bios, så skulle du kunna prova att ladda standardinställningarna (Load Setup Defaults), innan du gör ett nytt försök!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...