Gå till innehåll

Windows 7 förutom det grafiska?


si3rra

Recommended Posts

Alla pratar såå om Windows 7 är en sådan uppgradering mot Vista, jag efterlysera mera info om vad som är NYTT i Windows 7.

då inte små miniatyrfönster av minimerade program eller den där coola effekten, utan handfasta saker?

(föredrar Windows Klassikt tema :) )

Brandväggen förbättrad?

Förbättrat skydd mot dataexekvering på felaktiga minnesadresser?

Bättre hantering av minne/processer?

nätverksprotokoll? ipv6? osv osv!?

bättre skydd i kärnan/för kärnan mot injektioner?

Tänk xp före sp2 och xp efter sp2 - nyheter så som brandväggen.

Tänk xp till visa - nyheter som UAC.

Device Stage! yes bra ide bra förbättring, underlättar för användare.

Drivrutinsmodellen, samma som i Vista alltså inget nytt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om defrag funktionen är samma som i Vista? Var väl en del rabalder om att den bara kördes i bakgrunden på Vista utan någon synlig bild som i XP.

:)

Jodå, det finns en hel tråd som behandlar defragmenteringen i Windows 7, se http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...c=15162&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har väl lite med det grafiska att göra. En bra länk till tips, vet inte var jag hittade den men det kanske var här i någon tråd.

http://blogs.msdn.com/tims/archive/2009/01...-7-secrets.aspx

Jag tycker att w 7 är mer lättarbetad på det viset jag jobbar med fönster och åtkomst. Läste någonstans att man inte kunna öppna flera fönster av ex IE, men det kan man göra ganska lätt, mittknappen på musen eller shiftl och klicka. Däremot kan jag inte göra på samma sätt med Libraries, vilket wkulle vara bra. Någon som vet hur man skulle kunna ordna det?

pecall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har väl lite med det grafiska att göra. En bra länk till tips, vet inte var jag hittade den men det kanske var här i någon tråd.

http://blogs.msdn.com/tims/archive/2009/01...-7-secrets.aspx

Jag tycker att w 7 är mer lättarbetad på det viset jag jobbar med fönster och åtkomst. Läste någonstans att man inte kunna öppna flera fönster av ex IE, men det kan man göra ganska lätt, mittknappen på musen eller shiftl och klicka. Däremot kan jag inte göra på samma sätt med Libraries, vilket wkulle vara bra. Någon som vet hur man skulle kunna ordna det?

pecall

För att köra flera instanser av ett program i W7 högerklickar man ju bara på ikonen i taskbaren och väljer programmets namn i "Jumplisten". Det går dock inte att köra mer än en instans av vissa program såsom Opera, Explorer och andra program som inte tillåter detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att köra flera instanser av ett program i W7 högerklickar man ju bara på ikonen i taskbaren och väljer programmets namn i "Jumplisten". Det går dock inte att köra mer än en instans av vissa program såsom Opera, Explorer och andra program som inte tillåter detta.

Det går att köra flera Explorer om man vill. Håll ner shift och klicka på IE (i taskbaren) så öppnas det en helt ny sida. På så sätt kommer du ifrån en klickning. Om jag nu förstod dig rätt. Men jag vill kunna göra samma sak med Libraries, och det kan jag inte på något enkelt sätt. Om du exempelvis ska flytta på någon mapp då kan det vara bra att ha flera fönster uppe. Nu kan du öppna det en gång, sedan får du högerklicka och välja en annan mapp och på så sätt har du flera "utforskare" öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej al6 !

Du skriver : "Det går dock inte att köra mer än en instans av vissa program såsom Opera, Explorer och andra program som inte tillåter detta."

Menar du att det inte går att köra flera instanser av Internet Explorer ?

/ tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade lite snabbt på Windows Explorer: Libraries, jag har inte så bra koll på vilka som går och inte går att köra flera instanser av, det jag menade var att det inte behöver finns ett sätt att köra flera instanser, det kan helt enkelt vara förbjudet. Att trycka Shift före man klickar på ikonen är tydligen samma som att gå genom "Jumplisten". Opera är ju ett exempel på program som inte går att köra mer än en instans i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...