Gå till innehåll

XP-installation.


bepees

Recommended Posts

Fick frågan att hjälpa en vän i nöd som har totallyckats med att förstöra hela systemdisken.

Han skulle "städa" lite i den. *suck*

På disken finns 2 partitioner. 1 vanlig systempartition och en gömd partition med recoveryinfo.

Datorn om jag minns rätt är en Dell dimension 2400. Dell Skickade inte med någon recoveryskiva utan endast en applikations cd och en med device drivisar.

Finns det något sätt att komma åt den gömda partitionen för att på så sätt installera om burken?

//Bepees

Efter lite googlande och letande på eforum hittade jag följande: http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=878410#878848.

*********************************************

2009-01-20:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skull låna mig en vanlig Xp home / pro sp1/sp2/sp3 och installera om den http://www.windowsreinstall.com/winxphome/...dexfullpage.htm

för licensnummret bör du ha på en klisterlapp på sidan av burken. har du inte det då blir det trassligt.

men då försvinner allt som finns lagrat.

Om det finns grejer kvar att rädda..flytta hårddisken till en annan dator och bränn ut dom.

Har själv gjort liknade med en Dell Dimension 8200 som fick en HD crach, köpte en ny HD lånade mig en Xp Home skiva och installerade.

men det är bara vad jag skulle ha gjort B)

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skull låna mig en vanlig Xp home / pro sp1/sp2/sp3 och installera om den http://www.windowsreinstall.com/winxphome/...dexfullpage.htm

men då försvinner allt som finns lagrat.

för licensnummret bör du ha på en klisterlapp på sidan av burken. har du inte det då blir det trassligt.

Eller prova göra en Windows reparation med xp skiva http://support.microsoft.com/kb/312368/sv

Om det finns grejer kvar att rädda..flytta hårddisken till en annan dator och bränn ut dom.

Har själv gjort liknade med en Dell Dimension 8200 som fick en HD crach, köpte en ny HD lånade mig en Xp Home skiva och installerade.

men det är bara vad jag skulle ha gjort B)

mvh boxxen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte om du ändrar bootordningen...eller den gömda syns inte i bios heller?

Det är ju diskarna i sig, inte partitionerna, som syns i BIOS.

Så det går icke, nä...

Och svaret om reparation, men länk till MS, är inte att rekommendera, för de skriver ju om det Första reparationalternativet man får upp när man bootar från en CD, och det ska man inte försöka använda.

Vad Bepees kan göra är att starta från CD, klicka dig fram till där du får välja mellan att NYinstallera eller Reparera en gammal, synlig, installation. DÄR väljer du att reparera, vilket för det mesta brukar funka utan några som helst dataförluster osv.

Välj alltså INTE första stället det står om Reparation på! Utan enl. ovan!

/LbL!

(Fortfarande dubbla radmatningar, Stenis! Trots omboot osv)

Få se nu..

HÄR, när jag Editerar efteråt, Snabbt, så funkar det med vanliga radmatningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med det hela var att återställa datorn till fabriksinställningar. Så att köra reparation på befintlig OS installation ville jag inte göra.

Enligt dell skulle man trycka på <ctrl> <F11> för att komma till denna recovery menyn. Så var icke fallet då en del av de tidiga modellerna med gömd partition inte hade den funktionen inbyggd! (skumt) Varför då göra en gömd partition???

Äntligen! så lyckades jag. Utifall att det är någon annan som skulle vilja återställa sin dator med recoverypartition och man inte lyckas få fram den så kommer här en beskrivning över hur jag gjort

Fick först skapa en ny partition som jag sedan kopierade över den gömda recovery partitionen till.

Därefter blev det jakt på en windows 98 boot cd så att jag fick en ren dos prompt med fat 32 stöd.

Starta upp med skivan och sedan ändra till c:, (då original c partitionen var av ntfs system visades inte denna.) utan det blev min egenskapade partition.

Sedan var det bara att hitta recovery.exe och köra det.

Vips 15 min senare är datorn helt återställd till fabriksinställningar. Precis som det var tänkt.

//Bepees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...