Gå till innehåll

Spelen ger bättre fps i "XP-mode" - i Vistan.


Kent

Recommended Posts

Har alltid stört mej på att spelprestandan i Vistan är sämre än XP'ns.

Det skiljer 15-20% på de flesta spel.

Gjorde ett snabbt benchmark test i TMnation Trackmania.

När man benchar i vista ger Tmnation 76fps, och kör man spelet i egenskaper -> xp_sp2_mode, ger den hela 84.. det är mycket det.

En annan notering:

Den näst sista drivern 180.48 - gav 15% bättre prestanda än den senaste 181.20 - i Vistan.

Någon annan som har ett spel spel med inbygd benchmark - som kan göra samma test?

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite för oseriöst för att tolkas som fakta... Finns ju fler faktorer än "XP" och "Vista", tex har ju XP inte alls stöd för DirectX 10. Du får först ta reda på om du verkligen renderar med exakt samma kvalitet. Sen så bör du köra alla tester i fullscreen så Aero inte spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite för oseriöst för att tolkas som fakta... Finns ju fler faktorer än "XP" och "Vista", tex har ju XP inte alls stöd för DirectX 10. Du får först ta reda på om du verkligen renderar med exakt samma kvalitet. Sen så bör du köra alla tester i fullscreen så Aero inte spelar in.

Mja.. inte så oseriöst som det låter.

Benchmarket i spelet växlar ner upplösningen och alla andra mode - samma för alla system.

Jag får även 18% sämre i 3D-Mark.

Nu var grejen att man kunde köra i XP-mode, och på så sätt tvinga fram "DX9-mode", vilket är snabbare.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var grejen att man kunde köra i XP-mode, och på så sätt tvinga fram "DX9-mode", vilket är snabbare.

Detta är vad jag syftade på; om du kör spelet i kompatibilitetsläge för XP kommer spelet förmodligen fatta att det inte kan använda DX10, vilket då tvingar fram DX9 vilket har en lägre övre gräns i kvaliteten. Men du kan ju annars helt enkelt ställa in det från spelets meny oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag syftade på; om du kör spelet i kompatibilitetsläge för XP kommer spelet förmodligen fatta att det inte kan använda DX10, vilket då tvingar fram DX9 vilket har en lägre övre gräns i kvaliteten. Men du kan ju annars helt enkelt ställa in det från spelets meny oftast.

Nej, jag har inte träffat på nåt spel där man kan välja DX9 i option, men att det finns vet jag.

Därför blev jag positiv när det verka fungera välja mode i startfilen.

Och ville att fler skulle testa. För att få utvärderingen så "vetenskaplig" som möjlig ;)

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tester jag har gjort för diverse artiklar har visat på mycket mycket små skillnader mellan XP och Vista och ibland har XP varit något snabbare och ibland Vista. Vill du jämföra så måste du ha två separata totalt rena installationer av XP och Vista till att börja med, sedan köra spelen med exakt samma inställningar. Mycket att tänka på när man gör benchmarktester! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tester jag har gjort för diverse artiklar har visat på mycket mycket små skillnader mellan XP och Vista och ibland har XP varit något snabbare och ibland Vista. Vill du jämföra så måste du ha två separata totalt rena installationer av XP och Vista till att börja med, sedan köra spelen med exakt samma inställningar. Mycket att tänka på när man gör benchmarktester! :)

Ojaa, det har jag gjort, eftersom jag plockar grejerna från "egen lagerhylla", så blir det enklare.

Så har jag byggt 4 identiska burkar, tämligen kraftfulla.

Två av burkarna kör ungarna XP på.

Den tredje kör jag Vista på.

Den fjärde burken provkör jag Win7 på. (dock nu är den kraschad..)..

Märkte också 3d-mark var 3-4% snabbare i win7, mot vistan.

Win7 gillade också den nvidias sista drivrutin bättre än Vista.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...