Gå till innehåll

datorn startas om på nätterna


__087

Recommended Posts

Hej, sen några dagar tillbaka har jag haft datorn igång hela dagar och nätter problemet är bara att på morgon när jag går upp har datorn startat om sig och logga in rutan är framme. Vad kan det här bero på?? Mvh // __087

*********************************************

2009-01-25:

Tråden är nu låst eftersom problemet är löst

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Mickilina

*********************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har du inställt i BIOS att den ska starta vid en viss tid, eller så är det välan nåt nätverskort som är inställt på att reagera på nätverksaktivitet, och kvicknar till när sådan sker.,

Prova att stänga av modemet, så kanske det går över, sen så kan du labba med inställningarna när du vet att det är så.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, sen några dagar tillbaka har jag haft datorn igång hela dagar och nätter problemet är bara att på morgon när jag går upp har datorn startat om sig och logga in rutan är framme. Vad kan det här bero på?? Mvh // __087

Du kanske har en bugg/konflikt eller troligtvis värmeproblem, på CPU eller G-kort.

Den kanske startar om sej flera ggr, utan att du vet om det.

prova även stänga av "energisparläge" på NIC'et.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen har du inställt i BIOS att den ska starta vid en viss tid, eller så är det välan nåt nätverskort som är inställt på att reagera på nätverksaktivitet, och kvicknar till när sådan sker.,

Prova att stänga av modemet, så kanske det går över, sen så kan du labba med inställningarna när du vet att det är så.

/LbL!

aa ok, problemet är då att jag vill ha internet igång oxå för jag utnyttjar fildelningen så länge det bara går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne inte direkt men nu när jag kolla såg det inte så farligt ut (se bifogad bild) det konstiga är att de bara blir såhär på nätterna och jag brukar ha temperaturen i rummet runt 20 grader

Jo, 85 grader på G-kort.. lite väl mycket? Prova en extern chassi-fläkt och lägg provisoriskt ovanpå.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, 85 grader på G-kort.. lite väl mycket? Prova en extern chassi-fläkt och lägg provisoriskt ovanpå.

kentan.

ja har tyvärr ingen fläkt att lägga ovanpå, finns det något jag kan pröva?? köra men öppen sida eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu verkar det ha blivit en förhastad slutsats; 85 grader är inte för mycket och att datorn skulle starta om vid överhettning låter lite galet, man brukar stänga av helt för att förhindra att smälta hela burken. Dessutom så händer detta bara på natten, och inte alls när han spelar spel utan när datorn i stort sett idlar. Jag skulle sätta mina pengar på att det istället rör sig om att du tex har någon form av uppdatering du satt att kolla efter uppdateringar på natten och då starta om när det är klart. Andra program som är igång kan även hur lätt som helst styra när datorn ska göra diverse avstängningar, bland annat kan ju de flesta torrentklienter både starta om och stänga av datorn. Finns det ingen sorts logg man kan kolla i vad som hänt?

Edit: Istället för att hålla på och fippla med hårdvaran utan att vara säker på om det verkligen är den så kan du ju göra ett riktigt simpelt test; starta ett ordentligt spel på hög grafikkvalitet och låt den stå i några minuter. Startar datorn om eller något sådant är det förmodligen för dålig kylning, annars är din dator helt fungerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu verkar det ha blivit en förhastad slutsats; 85 grader är inte för mycket och att datorn skulle starta om vid överhettning låter lite galet, man brukar stänga av helt för att förhindra att smälta hela burken. Dessutom så händer detta bara på natten, och inte alls när han spelar spel utan när datorn i stort sett idlar. Jag skulle sätta mina pengar på att det istället rör sig om att du tex har någon form av uppdatering du satt att kolla efter uppdateringar på natten och då starta om när det är klart. Andra program som är igång kan även hur lätt som helst styra när datorn ska göra diverse avstängningar, bland annat kan ju de flesta torrentklienter både starta om och stänga av datorn. Finns det ingen sorts logg man kan kolla i vad som hänt?

gud de är nog så det ligger till, jag kom just på att jag har satt den på att söka efter uppdatering kl. 03.00 på morron så det kan nog bero på detta. Jag håller även med om att de låter lite konstigt att datorn skulle startas om på natten pga det, den fungerar hur bra som helst i övrigt bara det här lilla nattproblemet. När är det lagom att sätta datorn på sökning efter drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av det helt, jag fattar ändå inte vad det gör för nytta att söka klockan 03.00 - jag har aldrig igång datorn då ju!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av det helt, jag fattar ändå inte vad det gör för nytta att söka klockan 03.00 - jag har aldrig igång datorn då ju!?

hehe ne det är sant. Jag prövar så inatt så hör jag av mig imorron hur datorn reagerade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne inte direkt men nu när jag kolla såg det inte så farligt ut (se bifogad bild) det konstiga är att de bara blir såhär på nätterna och jag brukar ha temperaturen i rummet runt 20 grader

Min ser ut så här men jag fattar inte vad det är för moderkort dom siffrorna och bokstäverna har jag inte sett förut.

Mitt moderkort heter ju: Asus M2N-E

post-9713-1232298505_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu verkar det ha blivit en förhastad slutsats; 85 grader är inte för mycket och att datorn skulle starta om vid överhettning låter lite galet, man brukar stänga av helt för att förhindra att smälta hela burken. Dessutom så händer detta bara på natten, och inte alls när han spelar spel utan när datorn i stort sett idlar. Jag skulle sätta mina pengar på att det istället rör sig om att du tex har någon form av uppdatering du satt att kolla efter uppdateringar på natten och då starta om när det är klart. Andra program som är igång kan även hur lätt som helst styra när datorn ska göra diverse avstängningar, bland annat kan ju de flesta torrentklienter både starta om och stänga av datorn. Finns det ingen sorts logg man kan kolla i vad som hänt?

Edit: Istället för att hålla på och fippla med hårdvaran utan att vara säker på om det verkligen är den så kan du ju göra ett riktigt simpelt test; starta ett ordentligt spel på hög grafikkvalitet och låt den stå i några minuter. Startar datorn om eller något sådant är det förmodligen för dålig kylning, annars är din dator helt fungerande.

Jo, du verkar hitta felet där. Men 85 grader på en GPU är mycket.

Jag kör ett 8800-kort, gjorde 3.st 3d-mark-test, på raken för att bygga värme, hamna på 48 grader.

Och då har jag inga fläktar i denna burk alls, samt ligger gömt under soffan med dålig luft-cirkulation.

kentan,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe ne det är sant. Jag prövar så inatt så hör jag av mig imorron hur datorn reagerade :)

nu är det morron igen då och det verkade som de var det där med uppdateringarna som gjorde att datorn starta om sig, tack så mycke för all hjälp :) en sista fråga, borde ja sätta in en extra fläkt i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska ja beställa en till fläkt och trycka i datorn eller ser de bra ut med temperaturen??

Är datorn förberedd för ytterligare en fläkt? Du har väl en CPU-fläkt och en chassifläkt nu? Du har väl inget separat grafikkort med egen kylning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde ja sätta in en extra fläkt i datorn?

Nej, att din dator startade om är ju fixat och din dator fungerar ju helt som den ska. Tänk på att metall inte smälter förrän flera tusen grader, och innan det så kommer datorn garanterat försättas i halt-läge och ge dig en blåskärm. Som sagt har omstarten inget med dina fälktar att göra, låt datorn vara om den fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn förberedd för ytterligare en fläkt? Du har väl en CPU-fläkt och en chassifläkt nu? Du har väl inget separat grafikkort med egen kylning?

Jag vet inte om datorn är förberedd men ja har en chassifläkt och mitt grafikkort är inbyggt i moderkortet men då låter ja datorn vara bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...