Gå till innehåll

Windows 7 på laptop


arnada

Recommended Posts

Jag körde in Windows 7 på en laptop här hemma och det som jag blev mest överraskad över var hur batteritiden i Windows 7 med aero är jämfört med Vista med aero...

Jag har ingen direkt tidslinje men jag brukar kunna se 80% av en Laliga match inkl. paus med batteriet. Nu med 7an så har jag 14 minuter kvar av batteriet när hela matchen är slut :lol:

Kör förövrigt med lätt dämpad skärmbelysning och skärmen stängs efter 5 minuter och wlan påslaget såklart.

Är du nöjd med din Windows 7 installation på din laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde in Windows 7 på en laptop här hemma och det som jag blev mest överraskad över var hur batteritiden i Windows 7 med aero är jämfört med Vista med aero...

Jag har ingen direkt tidslinje men jag brukar kunna se 80% av en Laliga match inkl. paus med batteriet. Nu med 7an så har jag 14 minuter kvar av batteriet när hela matchen är slut :lol:

Kör förövrigt med lätt dämpad skärmbelysning och skärmen stängs efter 5 minuter och wlan påslaget såklart.

Är du nöjd med din Windows 7 installation på din laptop?

Jag kör Windows 7 på min laptop (den i min signatur) och tycker det funkar över förväntan. Betydligt snabbare uppstart än med Vista och så upplever jag att datorn inte är riktigt lika varm som med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde in Windows 7 på en laptop här hemma och det som jag blev mest överraskad över var hur batteritiden i Windows 7 med aero är jämfört med Vista med aero...

Jag har ingen direkt tidslinje men jag brukar kunna se 80% av en Laliga match inkl. paus med batteriet. Nu med 7an så har jag 14 minuter kvar av batteriet när hela matchen är slut :lol:

Kör förövrigt med lätt dämpad skärmbelysning och skärmen stängs efter 5 minuter och wlan påslaget såklart.

Det där har inte med Win7 att göra egentligen, mer om den dragit ner mera på datorns prestanda som default. CPU, display, busshastighet osv..

Energisparläget kan du även förlänga i Vistan.

Bäst på det är ändå BIOS ihop med dator-fabrikantens programvara.

Energi, värme, prestanda kostar alltid batteri. Om inte.. så är vi en bra väg mot evighetsmaskinen.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har inte med Win7 att göra egentligen, mer om den dragit ner mera på datorns prestanda som default. CPU, display, busshastighet osv..

Energisparläget kan du även förlänga i Vistan.

Bäst på det är ändå BIOS ihop med dator-fabrikantens programvara.

Energi, värme, prestanda kostar alltid batteri. Om inte.. så är vi en bra väg mot evighetsmaskinen.

kentan.

Jag vill se mer fakta här. En CPU måste trots allt hela tiden göra något, så det kan ligga lite i det du säger, men är det inte så att det finns vissa instruktioner som inte tar lika mycket energi att utföra som andra? Jag har länge, väldigt länge, varit helt häpen av att koden:

while(true); "gör inget, alltid" fullständigt totalöverhettar min CPU när jag kör koden genom Windows, men inte alls påverkar datorn när jag kör koden från t. ex. egenprogrammerad MBR (Dvs utan ett operativsystem). Min kunskap är egentligen bara programmering och då behöver man egentligen inte veta detta, men min tes är att koden while(true) inte tar så mycket energi av CPU:n, men eftersom den tar 100% CPU-tid på Windows, tvingas andra processer att utföra sina lite tyngre instruktioner på mindre tid och därför överhettas CPU:n. Detta är absolut 100% okonfirmerat och kan vara helt fel. Men, och nu till poängen; är detta sant så kan Windows mycket väl öka batteritiden genom att låta CPU:n jobba med mindre krävande instruktioner när den idlar.

Alltså jag har ställt den frågan rätt många gånger men ingen kan svara på det. Den är simpel och kort; varför blir min dator varm som fan av koden while(true) när den körs genom ett operativsystem, men inte utan ett operativsystem?

Jag ska göra ett test med koden:

while(true) Sleep(0); kommer den inte att belasta CPU:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...