Gå till innehåll

Hittar inte nytt minne


paa

Recommended Posts

Jag har en tre år gammal Fujitsu med ett moderkort som heter MSI 7031 VER 10A, jag kör XP och har nu satt i 2x512mb extra ramminne. Men när jag högerklickar på den här datorn och kollar egenskaper så visas bara mina gamla 2x256. När jag skannar med detta program så hittar han alltihop, men jag är inte säker på om han använder allt.

http://www.crucial.com/systemscanner/views...B13840231D926C3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tre år gammal Fujitsu med ett moderkort som heter MSI 7031 VER 10A, jag kör XP och har nu satt i 2x512mb extra ramminne. Men när jag högerklickar på den här datorn och kollar egenskaper så visas bara mina gamla 2x256. När jag skannar med detta program så hittar han alltihop, men jag är inte säker på om han använder allt.

http://www.crucial.com/systemscanner/views...B13840231D926C3

Prova att byta plats på minnena, sätt dom nya där dom gamla satt å vice versa

minnen kan vara knöliga ibland.

Funkar det inte så testa med att stoppa i ett åt gången.

/Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows så öppnar du Aktivitetshanteraren och tittar under Prestanda fliken hur mycket Totalt fysiskt minne du har.

Du skall använda samma typ till alla fyra. Så vilken typ hade du och vilken typ har du lagt till ?

Ahaaa... länken du skickade med gäller din egen konfiguration !

Detta innebär att även Windows bör känna till nya mängden minne. (Currently Installed Memory: 1280 MB )

post-459-1232662840_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows så öppnar du Aktivitetshanteraren och tittar under Prestanda fliken hur mycket Totalt fysiskt minne du har.

Du skall använda samma typ till alla fyra. Så vilken typ hade du och vilken typ har du lagt till ?

Ahaaa... länken du skickade med gäller din egen konfiguration !

Detta innebär att även Windows bör känna till nya mängden minne. (Currently Installed Memory: 1280 MB )

Jag har ju 4 minnesplatser men en verkar ju trasig vid scanningen, men Windows verkar ju inte hitta dom 1280 MB heller.

Vad betyder alla olika typer av minne man ser i aktivitetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju 4 minnesplatser men en verkar ju trasig vid scanningen, men Windows verkar ju inte hitta dom 1280 MB heller.

Vad betyder alla olika typer av minne man ser i aktivitetshanteraren?

Prova med att stoppa datorn med <Delete> -knappen när uppstartskärmen säger detta.

Då hamnar du i BIOS programmet och där skall du i första fliken se att allt minne dyker upp

innan du fortsätter till Windows. Om du ser allt minne i BIOS så finns chansen att se dem senare.

Vad all information i Aktivitetshanteraren står för får vi ta senare/en annan gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att stoppa datorn med <Delete> -knappen när uppstartskärmen säger detta.

Då hamnar du i BIOS programmet och där skall du i första fliken se att allt minne dyker upp

innan du fortsätter till Windows. Om du ser allt minne i BIOS så finns chansen att se dem senare.

Vad all information i Aktivitetshanteraren står för får vi ta senare/en annan gång...

Min förra maskin räknade upp minne vid start, men det kan jag inte se på denna trycker jag del så hamnar jag i BIOS set up. I aktivitetshanterarens prestanda flik har jag 457200 kb totalt fysiskt minne.

Tack för all hjälp, hoppas jag kan hjälpa nån någon gång, men då får det nog bli i ett bilforum:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra maskin räknade upp minne vid start, men det kan jag inte se på denna trycker jag del så hamnar jag i BIOS set up.

Du har nog aktiverat Quick Boot. I mitt BIOS ligger den inställningen under Advanced BIOS Settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommit in i BIOS programmet så se på första bilden om nya/rätta minnesmängden visas där.

Det är ofarligt att titta runt med hjälp av pil- och <esc> -tangenterna. När du lämnar (F10) så kan du

välja att spara innan du avslutar.

Om ditt moderkort är det angivna (MSI MS-7031) enligt bilden, så är det ju ganska nytt och klarar att hitta minnena själv.

Minnen kan dock vara svåra att sätta in ordentligt. Minnena är nycklade så de inte kan sättas ner ordentligt om de är felvända.

När de satts i tillräckligt djupt så ligger de vita låshantagen direkt emot minnenas sidor.

(De gröna minneshållarna är öppna och de lila hållarna är stängda på bilden.)

post-459-1232821747_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommit in i BIOS programmet så se på första bilden om nya/rätta minnesmängden visas där.

Det är ofarligt att titta runt med hjälp av pil- och <esc> -tangenterna. När du lämnar (F10) så kan du

välja att spara innan du avslutar.

Om ditt moderkort är det angivna (MSI MS-7031) enligt bilden, så är det ju ganska nytt och klarar att hitta minnena själv.

Minnen kan dock vara svåra att sätta in ordentligt. Minnena är nycklade så de inte kan sättas ner ordentligt om de är felvända.

När de satts i tillräckligt djupt så ligger de vita låshantagen direkt emot minnenas sidor.

(De gröna minneshållarna är öppna och de lila hållarna är stängda på bilden.)

Jodå minnena knäpper i så fint, i Bios har jag 457728K. Jag har också kopplat ur Quick BOOT och då ser jag att den räknar upp Total memory 457728K

+64m shared memory. När jag kör scanningprogrammet så hittar ju det 1280MB så det finns ju i datorn men det verkar ju som inte Windows hittar allt.

Fler tips mottages tacksamt.

//Pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att det är BIOS som talar om för Windows hur mycket installerat minne som kan användas.

Om BIOS säger att du har 512MB minne monterat så är detta vad Windows kommer att få reda på.

Att minnes analysen dessutom säger att du har ett gammalt 256MB och två stycken nya 512MB minnen

gör inte saken klarare. I så fall har ett gammalt minne fallit bort...

Jag rekommenderar att du tar det från början igen och tar ut alla minnena. Plocka in ett 512MB närmast

processorn. Gå in i BIOS och se att du har 512MB (448+64). Sätt sedan nästa 512MB i nästa hållare och

se i BIOS att du nu får 1024MB (960+64). Här finns ingen annan genväg om du skall få det rätt.

EDIT: En linje som även starplus tidigt var inne på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att det är BIOS som talar om för Windows hur mycket installerat minne som kan användas.

Om BIOS säger att du har 512MB minne monterat så är detta vad Windows kommer att få reda på.

Att minnes analysen dessutom säger att du har ett gammalt 256MB och två stycken nya 512MB minnen

gör inte saken klarare. I så fall har ett gammalt minne fallit bort...

Jag rekommenderar att du tar det från början igen och tar ut alla minnena. Plocka in ett 512MB närmast

processorn. Gå in i BIOS och se att du har 512MB (448+64). Sätt sedan nästa 512MB i nästa hållare och

se i BIOS att du nu får 1024MB (960+64). Här finns ingen annan genväg om du skall få det rätt.

Det var precis det jag skrev som svar högst upp, att han skulle prova att sätta i ett minne åt gången.

Vet inte om detta har testats än !!!

Jag skulle iaf utelämna det gamla minnet till sist om man nu behöver det

/starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att hållit på halva söndagen med att plocka minnen hit och dit trodde jag att det var det ena av dom nya som inte funkade ihop med något annat, dock funkade det ensamt.Så jag bytte det mot ett nytt och nu funkar det som det ska.

Tack för visat intresse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...