Gå till innehåll

xp tar tre minuter eller mer för att starta numera


E Hobon

Recommended Posts

Märkligt att RAM = 256 skulle vara (ge) problem januari 2009 när det inte tidigare varit det.

För en månad sedan starttid runt tio sekunder, och då hade jag ändå inte påbörjat

avinstallationerna etc. Nu har jag bara 10% kvar och ändå tar det 5 minuter för

datorn att 'Läsa in personliga inställningarna' - hårddisken jobbar som en dåre ...

Detta är ett helt nytt problem sen ungefär 1/1 2009.

Har du nåt knäppt virusprogg. som drar igång, för att kolla upp starten?

Smattrar det på disken under detta skede?

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nåt knäppt virusprogg. som drar igång, för att kolla upp starten?

Smattrar det på disken under detta skede?

kent

Hej Kentan - jag uppgraderade AVIRA till treårslicens (31/12) och det är klart lite tyngre med bl.a. brandvägg.

Tror du det är 'boven'?

En andra grej som företogs i sammanhanget var:

Jag övergav det trådlösa nätverket och installerade en ny router och fick ett utomordentligt stabilt hemmanätverk.

Med tre datorer och två skrivare och två extra hårddiskar. Men det här med att 'inläsa personliga inställningar'

tar nu från ena dators 4-5 minuter men från en annan xp dator går det på 10 sekunder ...

Tacksam för tips !!!

F.t. kör jag med att låta problemdatorn få gå i Vänteläge; då slipper jag den där 5-minutersstarten.

Det tar givetvis ström men

blir väl billigare än att köpa till mer minne (som tidigare aldrig behövts fast jag då haft tunga program som GoogleEarth, OpenOffice etc)

Smattrar det på disken Det knattrar som fan - störande så in i helskotta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nåt knäppt virusprogg. som drar igång, för att kolla upp starten?

Smattrar det på disken under detta skede?

kent

Hej Kentan - jag uppgraderade AVIRA till treårslicens (31/12) och det är klart lite tyngre med bl.a. brandvägg.

Tror du det är 'boven'?

En andra grej som företogs i sammanhanget var:

Jag övergav det trådlösa nätverket och installerade en ny router och fick ett utomordentligt stabilt hemmanätverk.

Med tre datorer och två skrivare och två extra hårddiskar. Men det här med att 'inläsa personliga inställningar'

tar nu från ena dators 4-5 minuter men från en annan xp dator går det på 10 sekunder ...

Tacksam för tips !!!

F.t. kör jag med att låta problemdatorn få gå i Vänteläge; då slipper jag den där 5-minutersstarten.

Det tar givetvis ström men

blir väl billigare än att köpa till mer minne (som tidigare aldrig behövts fast jag då haft tunga program som GoogleEarth, OpenOffice etc)

Smattrar det på disken ? Svar: ja det knattrar oerhört störande under lång tid (upp till 5-6 minuter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjligt. Hade du möjligen datorn i viloläge?

Svar: Har förstås inte tagit tiden (har inte haft någon anledning) men inte alls upplevt detta problem tidigare.

Så om det tog tio eller 25 sekunder vill jag inte med någon som helst säkerhet uttala mig om. Det tog inte

4-5 minuter som det gör just nu, knappast acceptabel starttid, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Har förstås inte tagit tiden (har inte haft någon anledning) men inte alls upplevt detta problem tidigare.

Så om det tog tio eller 25 sekunder vill jag inte med någon som helst säkerhet uttala mig om. Det tog inte

4-5 minuter som det gör just nu, knappast acceptabel starttid, eller hur?

Vad har du för processor? Som jag skrev i ett tidigare inlägg, hade min förra dator 256 mb ram. Den hade en 800 MHz AMD-processor och det tog åtskilliga minuter innan den var användbar. Därför använde jag ofta viloläget. Min nuvarande (se signatur) hoppar igång på totalt 40 sekunder (men har klarat det något snabbare), så mindre än 1 minut är garanterat uteslutet för din dator. 2 minuter är rimligare.

Att det knattrar om disken beror (åtminstone delvis) på att arbetsminnet inte räcker till, och hårddisken används som extra arbetsminne, och det är mycket långsammare än ”riktigt” arbetsminne (ram).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kentan - jag uppgraderade AVIRA till treårslicens (31/12) och det är klart lite tyngre med bl.a. brandvägg.

Tror du det är 'boven'?

En andra grej som företogs i sammanhanget var:

Jag övergav det trådlösa nätverket och installerade en ny router och fick ett utomordentligt stabilt hemmanätverk.

Med tre datorer och två skrivare och två extra hårddiskar. Men det här med att 'inläsa personliga inställningar'

tar nu från ena dators 4-5 minuter men från en annan xp dator går det på 10 sekunder ...

Tacksam för tips !!!

F.t. kör jag med att låta problemdatorn få gå i Vänteläge; då slipper jag den där 5-minutersstarten.

Det tar givetvis ström men

blir väl billigare än att köpa till mer minne (som tidigare aldrig behövts fast jag då haft tunga program som GoogleEarth, OpenOffice etc)

Smattrar det på disken Det knattrar som fan - störande så in i helskotta!

Varför skriver du 10 sek, när det aldrig kan gå på 10 sekunder?

mao, då undrar jag.. HUR LÅNG TID TAR DEN SEGA DATORN? kanske 1 minut? ..och du drar till med 3 minuter?!

Ta en dump på msconfig -> startupprogg.. och visa.. eller stäng av applikationer där.

Knattrar på disken sa du.. är det virusprogget? Släng ut det så länge..

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du 10 sek, när det aldrig kan gå på 10 sekunder?

mao, då undrar jag.. HUR LÅNG TID TAR DEN SEGA DATORN? kanske 1 minut? ..och du drar till med 3 minuter?!

Ta en dump på msconfig -> startupprogg.. och visa.. eller stäng av applikationer där.

Knattrar på disken sa du.. är det virusprogget? Släng ut det så länge..

kent

Du har rätt. Jag kontrollerade tiden medelst klocka på min andra xp-dator och fann att det dröjde 25 sekunder från inloggning

tills jag kunde läsa eposten. Jag hade således fel om en starttid på tio sekunder!

Men problemdatorn tar i dag 4-5 minuter och dess hårddisk håller på med något som jag inte förstår vad det kan

vara. Den jobbar intensivt i tre långa minuter utan att jag har en aning om vad den håller på med.

Har stängt av både indexeringstjänsterna och diskkomprimeringen. Har inga autostarter längre - kollat i msconfig ett flertal gånger...

Avirusprogr har systemkrav som min dator väl uppfyller. Jag har haft det antivirusprogrammet under många år

- visserligen en uppgradering nu vid nyår men jag ska kanske kontakta dem för att höra om det kan vara konflikt

eller något annat fel.

Tack för att du engagerar dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Jag kontrollerade tiden medelst klocka på min andra xp-dator och fann att det dröjde 25 sekunder från inloggning tills jag kunde läsa eposten.

Med starttid menas tiden från man slår på datorn till skrivbordet syns. Bara så att vi talar om samma sak. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Jag kontrollerade tiden medelst klocka på min andra xp-dator och fann att det dröjde 25 sekunder från inloggning

tills jag kunde läsa eposten. Jag hade således fel om en starttid på tio sekunder!

Men problemdatorn tar i dag 4-5 minuter och dess hårddisk håller på med något som jag inte förstår vad det kan

vara. Den jobbar intensivt i tre långa minuter utan att jag har en aning om vad den håller på med.

Har stängt av både indexeringstjänsterna och diskkomprimeringen. Har inga autostarter längre - kollat i msconfig ett flertal gånger...

Avirusprogr har systemkrav som min dator väl uppfyller. Jag har haft det antivirusprogrammet under många år

- visserligen en uppgradering nu vid nyår men jag ska kanske kontakta dem för att höra om det kan vara konflikt

eller något annat fel.

Tack för att du engagerar dig!

Okej, det är lätt att slarva med uppstarts-tider osv..

Men frågan kvarstår fortfarande, vad gör ditt virusprogg i uppstarten? Det knattrar ju frenetiskt på din disk.

Det har hänt flera ggr. att virusprogg slår på sej, och börja skanna root & systemfiler vid varje uppstart.

Avinstallera det istället, starta om burken två ggr.. ta sedan tiden.. så har du kommit en bra bit på vägen.

(det räcker inte med att disabla det.. det jobbar under flera tjänster..)

Det är detta som händer mej dagligen, jag får sitta och vänta på folks nedrans siraps-burkar skall dra igång.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp har ju sakta men säkert blivit betydligt mer minneskrävande. När Win XP var nytt ca 2001 räckte 256mb gott och väl. Nu är det absolut minsta rekomenderade 512mb och helst bör man minst ha 1024mb faktiskt.

Dett beror på att uppdateringar och service packs som släppts under åren. Sen blir andra program så som Antivirus och brandsvägger mer avancerade och minnes krävande.

Jag gissar att du någon gång under nyårsskiftet kommit till en smärtgräns som gör att systemet nu börjat använda rätt mycket av din hårddisk som system minne och det gör en dator väldigt "trött" Visst kan nåt vara galet också men är det så att du endast har 256mb kan jag garantera dig en stor prestanda vinst om du uppgraderar det med ytterligare 512mb eller 1024mb.

Prata om hjälp av någon lokal datorhandlare så hjälper dom dig uppgradera ditt minne. Det behöver inte vara särskilt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp har ju sakta men säkert blivit betydligt mer minneskrävande. När Win XP var nytt ca 2001 räckte 256mb gott och väl. Nu är det absolut minsta rekomenderade 512mb och helst bör man minst ha 1024mb faktiskt.

Dett beror på att uppdateringar och service packs som släppts under åren. Sen blir andra program så som Antivirus och brandsvägger mer avancerade och minnes krävande.

Jag gissar att du någon gång under nyårsskiftet kommit till en smärtgräns som gör att systemet nu börjat använda rätt mycket av din hårddisk som system minne och det gör en dator väldigt "trött" Visst kan nåt vara galet också men är det så att du endast har 256mb kan jag garantera dig en stor prestanda vinst om du uppgraderar det med ytterligare 512mb eller 1024mb.

Prata om hjälp av någon lokal datorhandlare så hjälper dom dig uppgradera ditt minne. Det behöver inte vara särskilt dyrt.

Tack för tipset! Ska grunna på saken men tänker just nu att ha den gamla xp-datorn som en reserv, som oftast får stå i vänteläge. Antar det blir billigare med den strömförbrukningen - av att ha den på i vänteläge - än att köpa extra minne. Datorn är i övrigt snabb och bekväm och onödig att utrangera förrän den kraschar fullständigt. Har en relativt ny acer VISTA PC samt en 17" bärbar med 512 i minne. Och ett par extra hårddiskar som backup.

Kommer antagligen att skaffa en mini 10" [t.ex. LG:s X110] för att ha med sen till sommaren i cykelkorgen o båtresor i skärgården ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Ska grunna på saken men tänker just nu att ha den gamla xp-datorn som en reserv, som oftast får stå i vänteläge. Antar det blir billigare med den strömförbrukningen - av att ha den på i vänteläge - än att köpa extra minne.

Använd Viloläge istället för Vänteläge, om datorn skall vara ”avstängd” längre stunder. ;) Om Viloläge inte är aktiverat, gå till Kontrollpanelen, Energialternativ, fliken Viloläge, och aktivera det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Viloläge istället för Vänteläge, om datorn skall vara avstängd längre stunder. ;) Om Viloläge inte är aktiverat, gå till Kontrollpanelen, Energialternativ, fliken Viloläge, och aktivera det. :)

tack för detta tips -då tar jag Viloläget i stället (jag undrade just)

Vill samtidigt passa på att tacka för alla goda tips som jag fått. En del har jag prövat och andra kommer jag kanske att pröva, om jag hinner.

T a c k !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod. Men du bör nog ändå avsluta Windows emellanåt ;)

Jaaa förtusan.. man måste tömma swappen emellanåt.. läs; bajja.

Ha de bra Hobon.. och glöm inte kaffet nästa gång du kikar in. :D

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...