Gå till innehåll

xp tar tre minuter eller mer för att starta numera


E Hobon

Recommended Posts

Problemet är att datorn tar så lång tid att starta. Den påbörjar inläsning av
'personliga inställningar'
och sen jobbar den som tusan med nånting i över tre (3) minuter. Tidigare var det inget problem. Det har uppstått vid årsskiftet 2008/2009. Jag har gått ifrån ett
netgear
trådlöst nätverk till ett kabelanslutet med en
d-link
router. Det nya är betydligt stabilare än det trådlösa var.

Kan det finnas kvarvarande skräp på datorn efter detta byte av nätverk?
Någon som har liknande erfarenhet eller kan föreslå hur man skulle kunna felsöka.

Har strippat datorn från alla tunga program som OpenOffice, GoogleEarth, musikspelare, Photoshop etc., men till ingen verkan alls.

Har kört diverse hjälpprogram, bl.a. PCTools repair. Ingen minskning av starttiden erhölls.

Tacksam för alla tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett nytt tillfälligt användarkonto för att se om detta är ett generellt fel eller

bara relaterat till ditt eget konto som ju 'personliga inställningar' indikerar.

Du ser dessutom på disklampan om du har hög aktivitet där eller om det är något

med nätverket eller andra inkopplade enheter som fördröjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera datorer en från 2001, en från 2005 och en ny laptop med Vista Buisness på, vilken det tar 50 sekunder ca att starta upp. Dom andra Med XP Pro tar ungefär minuten och alla datorer är väl bestyckade med diverse stora bildprogram och Office 2003-2007 mm. Jag använder NOD32 Antivirus på alla. Inga brandväggar, förutom Windows inbyggda och heller inga andra typ spionborttagarprogram finns på dessa. Kör Windows 7 Beta 1 på laptopen i VMware virtuellt och det funkar lika snabbt i stort sett där också, med uppstarten. Inte för att 7:an är snabb som blixten, som någon sa, men det funkar ovanligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med Ccleaner:

www.ccleaner.com

Kör en runda med verktyget.

Verkar som om du också skulle behöva att rensa i Prefecth-mappen:

Öppna C:/Windows/Prefetch och ta bort alla filer där. Starta sedan om datorn så att nya filer erhålls.

Tack, jag har kört CCleaner vid ett flertal tillfällen i deember och nu i januari. Jag har haft ögonen på mappen

'prefetch' men inte vågat göra något. Är det inte så att filerna där ska göra att filerna fångas upp snabbare?

Återkommer efter att ha tittat närmare. Tack i alla fall för goda tips. Ha en trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade programmet. Det var svåranvänt för mig, amatör och lekman. Men tecken tydde på att 'prefetching' var ett jobbigt problem för datorn (jag såg ett liggande diagram där fetching var den långa aktiviteten).

I mappen som heter WINDOWS/Prefetch finns det nu 64 filer, alla av senare datum än tre dagar. Jag har här på forumet fått rådet att deleta dessa.

Vad händer då? För mig lite vågsamt att gå in och deleta filer utan att veta sdäkert om det verkar positivt eller kraschar hela systemet.

Vore tacksam för en fortsatt dialog ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mappen som heter WINDOWS/Prefetch finns det nu 64 filer, alla av senare datum än tre dagar. Jag har här på forumet fått rådet att deleta dessa.

Vad händer då? För mig lite vågsamt att gå in och deleta filer utan att veta säkert om det verkar positivt eller kraschar hela systemet.

Vore tacksam för en fortsatt dialog ...

Som ByggareBob skrev: prefetchfilerna återskapas vid omstart av datorn, och då du startar program skapas deras prefetchfiler. Du kan också använda CCleaner, om det känns tryggare. Markera Gamla prefetchfiler under Avancerat.

Old Prefetch Data

In Windows XP a Prefetch file is generated each time an application is run. This helps Windows optimize the application the next time it is executed. Unfortunately these files are not deleted when the applications are removed. This option removes these files for programs that haven't been accessed in 14 days. (This process is very safe and Windows will recreate the files as necessary.)

http://www.ccleanerbeginnersguide.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prefetch används för att snabba upp starten... De skall vara filer som ofta används.

Om det är mycket (flera hundra megabyte förutom ReadyBoot foldern) som ligger där

och skall laddas och dessa inte längre används av dig så...

Men jag tror inte att detta är ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa ett nytt tillfälligt användarkonto för att se om detta är ett generellt fel eller

bara relaterat till ditt eget konto som ju 'personliga inställningar' indikerar.

Du ser dessutom på disklampan om du har hög aktivitet där eller om det är något

med nätverket eller andra inkopplade enheter som fördröjer.

De här skulle kanske göra susen. Men jag är 75+ :) och undrar vad som händer om jag

skapar konton vilket jag aldrig tidigare varit med om -

går det att få lite svenska anvisningar hur man går tillväga?

Mina gamla xp-böcker om ca 2.500 sidor hjälper föga, eftersom jag inte

är så slängd i engelska.

Det är några program som jag betalt mycket pengar för som jag skulle vilja rädda och kunna använda.

Annars själva datorn är nog mogen för grovsoprummet (bara 256 i RAM)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några program som jag betalt mycket pengar för som jag skulle vilja rädda och kunna använda.

Annars själva datorn är nog mogen för grovsoprummet (bara 256 i RAM)

Jag hade 256 mb ram i min förra dator, och använde ett tag XP i den. Det tog minst 10 minuter innan den var fullt användbar…

Hoppas att du har installationsprogrammen till de dyra programmen kvar. De installerade programmen kan inte flyttas till en annan dator.

För att skapa ett användarkonto: Kontrollpanelen, Användarkonton, Skapa ett nytt konto (följ guiden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 256 mb ram i min förra dator, och använde ett tag XP i den. Det tog minst 10 minuter innan den var fullt användbar

Hoppas att du har installationsprogrammen till de dyra programmen kvar. De installerade programmen kan inte flyttas till en annan dator.

För att skapa ett användarkonto: Kontrollpanelen, Användarkonton, Skapa ett nytt konto (följ guiden).

För att skapa ett användarkonto: Kontrollpanelen, Användarkonton, Skapa ett nytt konto (följ guiden).

Jag skapar ett nytt konto - det är säkert lätt som en plätt.

Men vad ska jag göra sen med det. Skape ett konto till kanske?

Som du märker är humöret dystert ... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapar ett nytt konto - det är säkert lätt som en plätt.

Men vad ska jag göra sen med det. Skape ett konto till kanske?

Som du märker är humöret dystert ... :angry:

Var instruktionen otydlig/otillräcklig? :unsure:

När du har skapat ett nytt konto kan du logga ut, och logga in på det nya kontot. Du kan också välja det nya kontot då du startar datorn, om du inte automatiskt loggas in på ditt gamla konto. Säg till i så fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här skulle kanske göra susen. Men jag är 75+ :)

...

Det är några program som jag betalt mycket pengar för som jag skulle vilja rädda och kunna använda.

Annars själva datorn är nog mogen för grovsoprummet (bara 256 i RAM)

Nu ska du inte skryta med att du har 20 års extra erfarenhet hehe :lol: .

Om du endast har 256 MB minne i datorn så kommer minsta programtillägg som körs samtidigt,

att orsaka ytterligare användning av växlingsfilen på hårddisken... och då blir det mycket trögt...

Tanken med användarkontot var att prova om hela datorn är trög, eller om ditt konto kör igång

(onödigt) många program i starten. Nya kontot kan du ta bort sedan eller låta ligga kvar eftersom

det tar mycket lite diskplats.

En ny dator är naturligtvis annars en utmärkt lösning på problemet... Det var kanske ändå dags. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Installerade programmet. Det var svåranvänt för mig, amatör och lekman.

Först kör du en Defrag, sen kör du BootVis.

Det ENDA du behöver göra, är att klicka på menyn Trace, och där välja Optimize.

Sen startar datorn om, och när den laddat allt den vill ladda, så poppar Bootviz upp i ett litet fönster (kan ta ÅTSKILLIGA MINUTER IBLAND, så HA TÅLAMOD!), och startar sin Optimizering.

Den flyttar alltså alla startfiler så de ligger rent fysiskt först på HDn.

Kan säkert ta mer än tio minuter innan den ens poppar upp och påbörjar sitt jobb, efter att den startat om datorn, eftersom du har en så gammal dator med så lite minne, så, som sagt HA TÅLAMOD EFTER OMSTARTEN!

Och så undrar jag om du tittat i >>Start>Program>Autostart, och rensat/avinstallerat ev. onödiga prg där, och om du 'råkat' installera Windows Search 4 från WindowsUpdate ?? Windows Search försöker ju indexera alla dina filer, och DET tar tid och minne, så den ska du AVinstallera om du har den!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ENDA du behöver göra, är att klicka på menyn Trace, och där välja Optimize.

Sen startar datorn om, och när den laddat allt den vill ladda, så poppar Bootviz upp i ett litet fönster (kan ta ÅTSKILLIGA MINUTER IBLAND, så HA TÅLAMOD!), och startar sin Optimizering. Den flyttar alltså alla startfiler så de ligger rent fysiskt först på HDn.

Alternativet Disk Utilization är inte markerat när jag öppnar programmet. Skall det också markeras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Alternativet Disk Utilization är inte markerat när jag öppnar programmet. Skall det också markeras?

Det kan du göra, MEN ... :-) hoppas du har GOTT om tid! Slå helst inte på det om du inte har en HD mindre än kanske 250Gb, annars låser du datorn en halv dag, eller mer ...

Tar alltså en JÄKLA tid då!

Annars är det ju ett väldigt bra prg, som verkligen gör ett finfint jobb med att snabba upp starten!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du göra, MEN ... :-) hoppas du har GOTT om tid! Slå helst inte på det om du inte har en HD mindre än kanske 250Mb, annars låser du datorn en halv dag, eller mer ...

Tar alltså en JÄKLA tid då!

Annars är det ju ett väldigt bra prg, som verkligen gör ett finfint jobb med att snabba upp starten!

/LbL!

Aha, tack, min C:-partition är på 20,1 gb, varav 12,4 gb ledigt utrymme. Endast system- och programfiler på C:. Misstänker dock att min dator inte kan fås att starta så mycket snabbare. Ett par sekunder, kanske. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

->-> Slå helst inte på det om du inte har en HD mindre än kanske 250Mb, annars låser du datorn en halv dag, eller mer ...

-> Aha, tack, min C:-partition är på 20,1 gb

Fast... jag ändrade Mb till Gb bara några sekunder senare, så hur du hann med att citera in min felaktiga skrivning, kan man undra... :-)

FAST.... det tar en JÄKLA tid även med 250Gb, men man KAN ju avbryta, vilket jag gjorde när jag upptäckte hur lång tid det tar, och sen dess har jag aldrig använt den funktionen mer, och nu har jag bara HDs mycket större än bara 250Gb dessutom, så nu måste jag åka på semester om jag ska använda Disk Utilization alls... :-)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

256 mb i minne det är ju det som är problemet. de e för lite!!!

Märkligt att RAM = 256 skulle vara (ge) problem januari 2009 när det inte tidigare varit det.

För en månad sedan starttid runt tio sekunder, och då hade jag ändå inte påbörjat

avinstallationerna etc. Nu har jag bara 10% kvar och ändå tar det 5 minuter för

datorn att 'Läsa in personliga inställningarna' - hårddisken jobbar som en dåre ...

Detta är ett helt nytt problem sen ungefär 1/1 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...